wordt rente op een lening en of hypotheek nu per maand berekend of per jaar?

als ik geld spaar dan krijg ik altijd 1 keer per jaar uitbetaald. dus neem aan dat de rente over 1 jaar berekend wordt!?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Over het algemeen wordt de rente die je over een lening betaald, per maand met je afgerekend. Daarom word ook maandelijks de rente aan je berekend over het openstaande saldo.
Het is wisselend per spaarrekenig of je rente per jaar, per kwartaal of per maand aan je uitbetaald word, dit verschilt per soort rekening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, in principe wel. Echter, omgekeerd, wanneer je rente moet betalen over een lening of een hypotheek (wat in feite ook een lening is), dan word je geacht die jaarrente in twaalf termijnen (dus maandelijks) op voorhand te betalen. Dat is dan ook het verschil tussen de feitelijke rente zoals een bank die voorspiegelt, en de werkelijke rente, die altijd iets hoger ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk voor algemene informatie over sparen en lenen eens op de site van het NIBUD, dit is onafhankelijke informatie.

(td)