Kan ik 2 losse hypotheken op 1 huis krijgen?

Mijn partner en ik willen 50/50 een huis kopen van 200K. Hij krijgt van zijn ouders een schenking van 80K waarvan we natuurlijk laten vastleggen dat dit bedrag in geval van een relatiebreuk terugvalt op hem. Kortom hij houdt een hypotheek over van 20K(na aftrek schenking 80K) en ik van 100K. Het liefst zouden we allebei onze eigen hypotheek nemen voor ons eigen bedrag. Hij 20K ik apart voor mijn 100K. Ik las elders dat de tweede hypotheekverstrekker minder rechten heeft dan de eerste. Maar stel we sluiten samen onze hypotheek af bij bijvoorbeeld de Rabobank dat is verstrekker één en twee dezelfde risicodrager en hebben en is het volledige onderpand voor de Rabobank

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, dat kan niet. De bank zal eisen dat jullie beiden 100% aansprakelijk zijn voor het geleende bedrag.

Dat kan. De beide banken/geldverstrekkers zullen verlangen dat jullie beiden aansprakelijk zullen zijn voor beide leningen, zodat jullie beiden de twee hypotheekaktes zullen moeten tekenen. Onderling kunnen jullie laten vastleggen dat jullie ieder voor je eigen lening draagplichtig zijn en de ander zullen vrijwaren voor aanspraken van derden. Die afspraak geldt echter niet ten opzichte van de banken of andere derden. Wellicht is het tarief bij dezelfde geldverstrekker wel gunstiger dan bij twee aparte geldverstrekkers.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100