Kan ik 2 losse hypotheken op 1 huis krijgen?

Mijn partner en ik willen 50/50 een huis kopen van 200K. Hij krijgt van zijn ouders een schenking van 80K waarvan we natuurlijk laten vastleggen dat dit bedrag in geval van een relatiebreuk terugvalt op hem. Kortom hij houdt een hypotheek over van 20K(na aftrek schenking 80K) en ik van 100K. Het liefst zouden we allebei onze eigen hypotheek nemen voor ons eigen bedrag. Hij 20K ik apart voor mijn 100K. Ik las elders dat de tweede hypotheekverstrekker minder rechten heeft dan de eerste. Maar stel we sluiten samen onze hypotheek af bij bijvoorbeeld de Rabobank dat is verstrekker één en twee dezelfde risicodrager en hebben en is het volledige onderpand voor de Rabobank

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
10.2K
ronron1212
6 jaar geleden
Je kan toch via de notaris de verdeling van het huis laten vastleggen en het deel van de aflossing per partner.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Naar een bank of adviseur gaan.
Met 80.000,- eigen geld is er meer mogelijk dan in standaard gevallen. 20.000 van de 120.000 is trouwens 16,7% Een mening: Als jullie zo onzeker zijn om 20.000,- los willen koppelen is het misschien verstandiger om niet samen een huis te kopen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste Jackd. Ik snap je mening, maar het scheiden van de geldstromen leek mij gewoon veel praktischer. (ook ivm hypotheekrente aftrek) en eventueel gedoe te voorkomen.
ronron1212
6 jaar geleden
Waarom is dat beter @Rickj het scheiden van geldstromen? Aftrek regel je toch in je belasting aangifte. Het meeste bij de hoogste verdiener.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nou of het beter is, weet ik niet. Wij komen in de ogen van conservatieve mensen misschien een beetje kil over maar wij vinden dat alles samendoen zo'n gedoe. we betalen de boodschappen/ g/w/l & spullen voor in en om huis samen De rest doen we zelf: zorgverzekeraar/ wa verzekering, auto op naam van de koper etc. Omdat hij een schenking krijgt en ik niet, willen we dat ook gewoon duidelijk splitsen hij een hypotheek van 20 k (en belastingaftrek van die waarde) ik van 100K(belastingaftrek van die waarde) als we de aftrek van mijn salaris doen, dan moet ik hem weer naar rato terug gaan betalen etc. En mocht het onverhoopt ooit mis gaan, laten we hopen van niet maar dan is alles gewoon goed(lees: gescheiden) geregeld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als jullie je er fijn bij voelen is het prima. O.a. wat belasting betreft kan het voordeliger zijn één hypotheek te nemen en vooral om de aftrek samen te doen. Verder denk ik inderdaad redelijk traditioneel, helemaal eerlijk krijg je de geldstromen toch niet, met kinderen is er meestal één die minder gaat werken, enzovoorts.
Dan is 20.000,- verspreid over 20 jaar x 12 maanden wisselgeld.
succes

Antwoorden (2)

Nee, dat kan niet. De bank zal eisen dat jullie beiden 100% aansprakelijk zijn voor het geleende bedrag.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik dacht dat het zo is:
@Rickj, heeft straks maar één huis. Wanneer je twee hypotheken wil op dat huis moet de verstrekker akkoord gaan met de status van tweede hypotheek. Dit zal alleen geaccepteerd worden als het zoveel waard is dat de executiewaarde gegarandeerd veel meer oplevert dan de 1e en 2e hypotheek tezamen.
Ik denk dus dat het niet geaccepteerd zal worden.
Dat kan. De beide banken/geldverstrekkers zullen verlangen dat jullie beiden aansprakelijk zullen zijn voor beide leningen, zodat jullie beiden de twee hypotheekaktes zullen moeten tekenen. Onderling kunnen jullie laten vastleggen dat jullie ieder voor je eigen lening draagplichtig zijn en de ander zullen vrijwaren voor aanspraken van derden. Die afspraak geldt echter niet ten opzichte van de banken of andere derden. Wellicht is het tarief bij dezelfde geldverstrekker wel gunstiger dan bij twee aparte geldverstrekkers.