Kan ik een hypotheek krijgen als partner jaarcontract heeft?

Ik ben voornemens een huis te kopen, nu hebben we beide werk. Ik een vast contract en mijn vriendin een jaarcontract.
Zij heeft op contract 30 uur per week en ik 40 uur per week.
Inmiddels heeft mijn werkgever de werkgeversverklaring ingevuld en hier staat uiteraard op dat ik een vast contract heb. Mijn vriendin kreeg vandaag het formulier terug en hier staat op dat ze een contract voor bepaalde tijd heeft en dat het ze een verlenging krijgt voor een jaar. Bij hun werkt het zo dat IEDEREEN 2x een jaarcontract krijgt en daarna voor onbepaalde tijd. Ze werkt daar nu 6 maanden, voorheen was ze student.
Kunnen wij nu wel een hypotheek krijgen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, behalve de werkgeversverklaring moet zij in sommige gevallen dan ook een intentieverklaring hebben van haar werkgever. Dus een verklaring dat de werkgever de intentie heeft haar een vaste baan aan te bieden.na afloop van het contract/de contracten.

Ja, dat kan wel, maar die zal misschien lager uitvallen dan je gedacht had. Ga voordat je de woningmarkt opgaat, eerst praten met de hypotheekverstrekker. Je kunt maximaal 5 tot 5,5 keer je jaarsalaris als hypotheek krijgen, voor je vriendin zal er een ander rekenschema aangehouden worden.

Antwoord op je vraag is: Ja, je kunt uiteraard een hypotheek krijgen maar dan op basis van jouw inkomen. Ik heb net 30 mille afgedongen op een huis van vraagprijs 250 mille dus wie weet helpt de slappe woningmarkt. Vooral huizen die wat aftands ogen zijn relatief goedkoop omdat niemand wil klussen. Let er uiteraard wel op dat je het echt grote werk in beeld hebt en incalculeert opdat je geen kat in de zak koopt. Ideaal daarvoor is de huis-aankoopkeuring van Eigen Huis voor een paar 100 euri. Dat betaalt zich altijd terug. Doen! Wil je meer ruimte voor een huis aankoop hebben dan moeten jullie je natuurlijk eerst zelf heel zeker voelen van dat zij haar werk houdt. Dat kan goed zijn als ze een beroep doet waarbij baanperspectief heel goed is. Twijfel je dan is misschien realistisch dat je er nu vanuit gaat dat de helft van het huidige salaris toch iig zal kunnen blijven inbrengen op de eoa manier. Overweeg zeker ook om minder te lenen dan je kunt. Je hebt dan immers meer geld voor andere leuke dingen of tegenvallers. En een wat kleiner huis is ook minder onderhoudskosten, reparaties, energieverbruik etc. Heb je dit voor jezelf helder ga dan gewoon buurten bij diverse aanbieders. De hypotheker is uiteraard een goeie want die heeft diverse aanbieders en denkt met je mee hoe je het aan kunt pakken en wat voor jullie inderdaad een realistische optie is. Zij hebben er ook niets aan als je teveel leent en straks mss niet meer kunt betalen. Misschien is dat nog wel de belangrijkste boodschap: ga 100% open het gesprek aan met de Hypotheker (of een andere neutrale tussenpersoon).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100