Mijn kinderen hebben een huis geerfd maar kunnen geen hypotheek krijgen. We willen daar graag gaan wonen. Kunnen ze ons uit het huis zetten?

We kunnen wel de hypotheek van mijn ex-man betalen maar ik krijg ook geen hypotheek (geen vaste baan).
We zijn wel verplicht te melden aan de bank dat we daar gaan wonen, dat is geen probleem. Zou de bank de hele lening nu op kunnen eisen als we elke maand betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De situatie is mij niet helemaal duidelijk.
Bedoelt u een extra hypotheek, bovenop de hypotheek van uw ex? Uw ex is blijkbaar gestorven en een huis nagelaten aan zijn kinderen? Wie is 'we willen daar graag gaan wonen' bent u dat met uw nieuwe man of is dat met uw kinderen? etc...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien heeft u iets aan deze site, want de vraag is wat onduidelijk. http://blog.eyeopen.nl/hypotheken/opletten-bij-een-huis-erven/ U bedoelt waarschijnlijk dat uw kinderen minderjarig zijn en daarom de hypotheek niet kunnen overnemen, maar dat u de schuld wel kan betalen, maar dat u eigenlijk geen partij bent, omdat het om uw ex-man gaat. Stel de vraag daarom aan een notaris.

Het beste antwoord

Ze hebben dus geen huis geerfd - want het was geen eigendom - maar een schuld. Zolang je aan die verplichting kunt voldoen, zou er normaliter geen probleem moeten zijn, maar als je niet garant kunt staan voor de schuld in kwestie, zou dat nog wel eens niet zo eenvoudig kunnen liggen.

Hypotheken zijn in principe nooit direct opeisbaar - anders zou niemand een hypotheek kunnen nemen; het IS tenslotte een lening - dus op dat punt zou ik me niet zo'n zorgen maken. Maar of je in het huis kunt blijven wonen, is wellicht een ander verhaal.

Normaliter is het zo dat als er bij een erfenis een huis vrijkomt, de hypotheek kan worden overgenomen door de erfgenamen. Dat gaat iets makkelijker dan zelf een hele nieuwe hypotheek moeten afsluiten - als je inkomen voldoende is om de maandelijkste lasten te voldoen (en die zijn bij een koophuis nog wel eens lager dan bij een vergelijkbaar huurhuis) zijn daar zeker mogelijkheden. Het huis zelf is tenslotte al onderpand voor de lening.

Omdat het nogal ingewikkeld in elkaar lijkt te zitten allemaal, kun je het beste juridisch advies inwinnen of overleggen met degene die de nalatenschap afwikkelt, (vaak een notaris) of gewoon een neutrale hypotheekadviseur, en natuurlijk de bank

Je het huis uitzetten kan alleen maar als aan de maandelijkse betaalverplichting niet meer kan worden voldaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pas maar op, hypotheken kunnen om verschillende redenen opgeëist worden. Veel kleine lettertjes waarvoor je zelf getekend hebt.
In de praktijk gebeurt dat niet zo vaak, maar inderdaad goed uit laten zoeken. En niet een hypotheekadviseur op zijn woord geloven, ik zou graag iets zwart op wit hebben van de verstrekker.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf zou ik in eerst instantie naar de notaris lopen ; die weten verrekte veel, juist van dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist ja! Adviesgesprek aanvragen is in de meeste gevallen nog gratis, ook.

Andere antwoorden (1)

Erven wil zeggen dat je de lusten maar ook de lasten krijgt. Als er meer schuld is dat opbrengsten kun je de ervenis beter niet accepteren. Ja de bank kan eisen dat de gehele hypotheek wordt afgelost. Ze kunnen dus overgaan tot de verkoop van het huis. Als je de erfenis hebt geaccepteerd zul je de rest schuld dus moeten betalen. Voor je stappen onderneemt om het huis en de ervenis te accepteren praat eerst even met de notaris.