Wat gebeurt er met je hypotheek als er veel inflatie (en looncompensatie) is...is iedereen dan met grote aflossingen gelijk van zijn hypotheek af ?

Vraag me altijd af wat er gebeurt als de inflatie enorm op zou lopen (bijv tot 100% per jaar)...als er dan looncompensatie volgt, als is het maar gedeeltelijk dan kan je volgens mij wel lekker versneld aflossen..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Als er een hyperinflatie is dan zal waarschijnlijk de rente ook super hoog worden/zijn omdat geldgevers wel gecompenseerd willen worden voor de waardedaling van het door hen uitgeleende geld.
Als de inflatie hoog is dan zal men uit het geld vluchten in goederen die waardevaster zijn dan geld, door het aankopen van die goederen, bij voorbeeld goud.
Dan ligt het niet voor de hand dat mensen de hypothecaire schuld gaan aflossen want de schuld stelt steeds minder voor en bovendien beperkt men dan zijn bestedingsruimte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw verhaal klopt voor de periode dat je hypotheekrentetermijn afloopt. Want daarna zullen de banken bij een inflatie van 100% een rente vragen van bijvoorbeeld 150%. Maar als je bijvoorbeeld een rentevaste periode van 30 jaar hebt, zit je gebakken. Máár de banken zijn ook niet dom en laten jou bij 30 jaar rentevast ook meer rente betalen dan bij kortere rentevaste periodes.
Overigens moet je nooit aflossen als je van je hypotheekrenteteruggaaf van de belastingdienst wil gebruik maken. Bovendien stelt jouw hypotheekschuld dan weinig voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opmerking bij
"Overigens moet je nooit aflossen als je van je hypotheekrenteteruggaaf van de belastingdienst wil gebruik maken."
De belastingteruggaaf is slechts een deel van de betaalde rente.
De rente wordt nooit geheel gecompenseerd door de belastingteruggaaf.
Bovendien hoef je, als het rentebedrag minder is dan de bijtelling eigen woning forfait, minder of geen IB/PVV te betalen.