Voor huurtoeslag moet jij en je woning aan verschillende eisen voldoen.
De hoogte van de huur
Je inkomen
Het soort woning ( kamers komen niet in aanmerking bv)
Je leeftijd
In de link staat een overzicht.
Woningbouw verenigingen bieden vaak de sociale huurwoning aan, waarvan de huur onder de toeslag grens ligt.
Houd er wel rekening mee dat er vaak lange wachtlijsten zijn, van jaren, maar proberen kan altijd. Je kan ook particulier huren maar dan is vaak de huur te hoog om toeslag te krijgen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Tweede link is meer up to date.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
De links geven inmiddels verouderde informatie tav huurgrenzen en maximum huur (366,37 tot 23 jaar / 664,66 - 23 jaar of ouder) Ook de inkomensgrenzen zijn (iets) hoger. Onderstaande link van toeslagen.nl geven de actuele cijfers: http://www.toeslagen.nl/particulier/huurtoeslag/huurtoeslag-39.html#P658_50236
Je moet een eigen voordeur hebben om huurtoeslag te ontvangen. In veel steden zijn er sociale huurwoningen voor jongeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet sowieso (zoals iemand anders al zei) in elk geval een eigen voordeur hebben. Vervolgens hangt het af van je inkomen en de hoogte van je huur. Wanneer je onder de inkomensgrens zit (en dat zal wel, als student) en je ook niet veel vermogen hebt, dan kom je in aanmerking voor huurtoeslag als je een huis huurt dat niet duurder is dan 361,66 per maand, tenzij je een huis huurt dat aangepast is omdat iemand uit je huishouden een handicap heeft.

Ben je ouder dan 23, dan moet je huur lager zijn dan 652,52 om in aanmerking te komen. Tenzij het een aangepaste woning betreft.

Een proefberekening voor huurtoeslag en andere toeslagen kun je maken op: http://toeslagen.nl/reken/toeslagen/

Vanaf 2012 gaat de huurtoeslag een eind omlaag, dus denk eraan dat je bij het berekenen van de toeslag het juiste jaar invult.