Betreft een parkeerplaats huren: er wordt verschil gemaakt in de huurverhoging van de parkeerplaats per jaar tussen huur en koop woningen. Kan dit?

Wij hebben een appartement waar huurders en kopers wonen. De parkeerplaats van dit appartement, zijn de huurders en kopers verplicht om te huren. Voor de kopers wordt de huurprijs met 3% geindexeerd per jaar en voor de huurder met 1,3% per jaar.
Volgens de woningstichting is dit verschil omdat de huur van de parkeerplaats voor de huurders bij het huurcontract zit en bij de kopers is het alleen een parkeerplaats die wordt gehuurd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Wat hier van toepassing is, is wat afgesproken is in de huurovereenkomst.

Als dit bij de 'kopers' is dat de huur met een prijsindexcijfer wordt verhoogd, welk indexcijfer is af te lezen uit cijfers van het CBS, dan is dat zo.

Als voor de huurders een contract ligt waarin afspraken zijn gemaakt en waarin dus ook afspraken staan mbt huurverhoging van een deel of het geheel, dan worden die afspraken gehanteerd.

Voor beiden geldt dat de huur een maximale verhoging kent.

Wat voor de huurders wellicht meespeelt is het sociale karakter (doelstelling) van de stichting en dat daardoor een gematigde huurverhoging van toepassing is.

Mij lijkt dat beide huren overigens van het zelfde prijsindexcijfer dienen te worden afgeleid. Is de verhoging gelijk aan of lager dan het prijsindexcijfer dan is dit correct.

Er geldt geen principe van gelijke behandeling bij huurverhogingen in dit geval, omdat elke contract anders kan zijn, de keuze van het prijsindexcijfer anders kan zijn (bijv de ene consumentenprijsindexcijfer en een ander prijsindexcijfer voor de ander (er zijn legio indexen).

ook kunnen er oudere contracten tussen zitten waarin nog weer andere afspraken liggen.

Dus kortweg: ja het kan, het mag, het is misschien niet helemaal fair, maar zolang de afspreken die in het huurcontract staan worden gevolgd, dan is het volledig terecht.

Zonder alle huurcontracten inhoudelijk te beoordelen is dit mijn antwoord.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, je mag altijd een PB sturen als je aanvullende vragen hebt.