Betaal je bij de aankoop van woning overdrachtsbelasting over de afkoopsom voor de afkoop van erfpacht naar eigendom?

Het gaat om de aankoop van een woning waarbij koper offerte opvraagt bij de gemeente voor de omzetting erfpacht naar eigendom.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Ja, als je het volledige erfpachtrecht opkoopt (eigendom verwerft) dan betaal je hierover overdrachtsbelasting. Dit is van toepassing op alle rechten die op onroerende zaken liggen.

Als je de erfpacht voor langere tijd afkoopt niet, maar dan krijg je ook geen eigendom.