Betreft onderhuur; wat kan ik het doen in deze situatie? zie uitleg

Ik heb mijn appartement voor 3 maanden onderverhuurd aan twee internationale studenten. Nu vertrekt er 1 eerder dan de afgesproken datum en wil nu minder betalen. De ander wil niet meer bijbetalen. Ik heb aangegeven dat ze het samen moeten uitzoeken als de huur maar betaald wordt. Nu willen ze beide niet de restant huur betalen, hoe moet ik dit aanpakken?

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik heb per persoon een contract voor een bepaalde tijd en een bedrag.

12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
staat er iets op papier?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er stond waarschijnlijk ook niets op papier. U had beter eerst een borg moeten laten betalen per persoon. Dan had u het laatste woord. Rest nu niets anders dan uw verlies te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk wil de blijvende persoon niet bijbetalen, hoe is het zijn probleem dat jouw ándere huurder zijn contract niet nakomt? Hoe maakt dat het redelijk dat jij van hem meer huur eist dan het contract dat je met hem hebt? Die blijvende huurder is helemaal geen partij in jouw conflict met degene die contractbreuk pleegt, je kunt dus ook écht niet eisen dat die twee het onderling regelen. Als jouw buurman zijn huur niet betaalt, vind je het toch ook niet redelijk als de verhuurder dat probleem zomaar op jouw bordje schuift? Vanuit het perspectief van de student die blijft ben *jij* degene die het contract met hem niet nakomt!

Het beste antwoord

In feite heb je alleen een probleem met de vertrekkende huurder. Die komt het contract niet na. (of geeft jou aan dit uiteindelijk niet na te willen komen).

Een contract voor bepaalde tijd is bindend. Juridisch gezien zit de student er aan vast en moet (blijven) betalen. Andere vraag is of jij je recht kan halen als deze weer (naar het buitenland) zal vertrekken.

Ik zou eerst proberen het in onderling overleg op te lossen.

Wie weet is een oplossing mogelijk waarbij de vertrekkende huurder (of jij zelf zelf) iemand zoekt die de huur van hem/haar overneemt.

Juridisch gezien kan je pas stappen ondernemen wanneer de huurder niet betaald, dus in gebreke is. Stuur in dat geval een aangetekende brief waarin je de huurder in gebreke stelt en eist dat deze zijn verplichting nakomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Helaas als er niets op papier staat kun je weinig beginnen en je kan het ook nergens aanvechten want onderverhuur is feitelijk strafbaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet per definitie strafbaar: het is alleen wel een regel die verreweg de meeste verhuurders (en zéker woningcorporaties en zo) opstellen in het hoofdhuurcontract. Maar het is wel een belangrijke vraag inderdaad: mag vraagsteller onderverhuren van jouw hoofdverhuurder?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In feite heb je alleen een probleem met de vertrekkende huurder. Die komt het contract niet na. (of geeft jou aan dit uiteindelijk niet na te willen komen). Een contract voor bepaalde tijd is bindend. Juridisch gezien zit de student er aan vast en moet (blijven) betalen. Andere vraag is of jij je recht kan halen als deze weer (naar het buitenland) zal vertrekken. Ik zou eerst proberen het in onderling overleg op te lossen. Wie weet is een oplossing mogelijk waarbij de vertrekkende huurder (of jij zelf zelf) iemand zoekt die de huur van hem/haar overneemt. Juridisch gezien kan je pas stappen ondernemen wanneer de huurder niet betaald, dus in gebreke is. Stuur in dat geval een aangetekende brief waarin je de huurder in gebreke stelt en eist dat deze zijn verplichting nakomt.
Je schrijft een contract met ze te hebben, maar ook dat het onderhuur is. Het probleem van onderhuur is dat je officieel niet mag verhuren; je hebt hier geen vergunning voor.

Bovendien kan je de een nooit aansprakelijk stellen voor de schulden van de ander, tenzij ze zich nadrukkelijk voor elkaar garant hebben gesteld op een officieel partnerschap hebben.

Je zou er wel voor kunnen kiezen om tijdelijk een andere student erbij te zetten of genoegen te nemen met het geld dat je nog wel krijgt. Ik geef je helaas weinig kans om de resterende huur op de vertrekkende student te verhalen. Hooguit zou je een deel van de borg in kunnen houden. Wees hierbij wel voorzichtig, want dit kan de ander ertoe zetten minder voorzichtig met de woonruimte om te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vergunning voor onderhuur? Sinds wanneer is die nodig? Toestemming van degene van wie jij het appartement huurt, ja dat wel, maar om wat voor vergunning gaat het dan?
Oei, u staat helaas niet in uw recht. Sterker nog; onderverhuren is strafbaar.

Ik raad u aan om het gevecht niet aan te gaan en een nieuwe tijdelijke bewoner te zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderverhuren is op zichzelf helemaal niet strafbaar.
Helaas zijn er wat open eindjes omdat de case niet helemaal duidelijk is, dus ik weidt hier en daar wat uit over mogelijkheden in verschillende scenario's :-)

je vraag bestaat uit een aantal elementen.
De onderhuur
en de overeenkomst die je hebt met die studenten.

De onderhuur:
Onderhuur en onderverhuur is niet strafbaar, er is geen wet die dit verbiedt. Of je dit mag doen hangt af van een aantal factoren in de overeenkomsten die je hebt met verhuurder of hypotheekbank. Uit je vraag is me niet duidelijk geworden of jouw appartement huur of koop is. In geval van huur kan er door de verhuurder een bepaling zijn opgenomen over onderhuur. Bij koop kan dit indien gefinancierd met hypotheek in de hypotheekakte zijn opgenomen, danwel kan hier een vrijwarende bepaling zijn opgenomen (komt voor indien appartement onderdeel uitmaakt van bijv een bedrijfsruimte).
Onderhuren en onderverhuren is in het geheel niet strafbaar, er is geen wet die dat verbied.

De overeenkomst met de studenten:
Heb je 1 contract voor beide studenten? Dan kan het zomaar zijn dat ze samen hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de gehele huur. Dat staat in je huurcontract. Als er een vertrekt die niet wil betalen, dan kun je de schade verhalen op de tweede student.

Heb je 2 afzonderlijke contracten, dan houdt de ene student zich niet aan het contract. Je hebt dan geen verhaalsrechten op de andere student, die houdt zich immers aan jouw contract en daarover staat niets over extra bijbetalen als een andere huurder vertrekt (althans, dat is niet gebruikelijk).

Het verhalen van de schade kun je doen door de borg niet te retourneren. Uit je vraag blijkt niet of er borg is betaald. Je kunt pas schade gaan verhalen op die student als er een financieel feit niet heeft plaatsgevonden. Dus als een betaaldatum is verstreken zonder betaling dan pas kun je echt actie ondernemen. Voor die tijd kun je eigenlijk alleen maar druk zetten en gewichtige brieven sturen over contracten en dat je ze eraan gaat houden. Wel kun je alles voorbereiden en zodra er op de betaaldatum niet is betaal kun je direct een ingebrekestelling eruit doen. Die kun je snel laten opvolgen door een uit handen gegeven opdracht aan een deurwaarder of incassobureau.

Als de student dan echter vertrokken is naar het buitenland (in geval van een buitenlandse student) dan is het helaas wat lastiger, maar niet onmogelijk. Leg in je brieven duidelijk uit dat je alle schade zult verhalen op de student(en) als ze niet betalen.