Het aanscherpen van regeltjes betekent dat het risico voor de bank kleiner wordt bij het aangaan van een hypothecaire overeenkomst met een klant.
Mijns inziens kan dus het risico-percentage dat verwerkt zit in de gevraagde rente omlaag, en dus ook de werkelijke rente.

Dat is het eerste dat in mij opkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor je redenatie,
ik verwacht echter dat de banken "het verschil in risico" in de eigen zak steken.
paulus811
13 jaar geleden
Het verlagen van het risico en aanscherpen van de regels heeft ook tot gevolg dat er minder hypotheken worden verstrekt. En dat verlaagt de inkomsten mbt hypotheekrente, een verlies dat men zal compenseren door de rente te verhogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@paulus811: als dat zo zou werken (wat best mogelijk is) dan is er sprake van slechte concurrentie en waarschijnlijk van prijsafspraken want er zijn op zich genoeg aanbieders.
(dat geld trouwens ook gedeeltelijk voor mijn antwoord)
Dit lijkt me een leuk artikel voor je. Zie bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De regels zullen geen direct effect hebben op de rente. Aanscherping van de regels zegt veel over de verwachting van de banken van de prijsontwikkeling van onroerend goed. Als er een daling wordt voorzien gaat men de regels aanscherpen.

De vraag naar vreemd vermogen van grote bedrijven zal bij aantrekking van de economie wel een stuwende werking hebben op de rentestand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de regeltjes worden verscherpt:
* lopen de banken minder risico;
* wordt de vraag naar hypotheken kleiner.
In beide gevallen kan dan de rente juist omlaag.
er zijn overigens veel meer factoren die de rente bepalen. Overigens zijn in de politiek al vragen gesteld over het (te) grote verschil tussen hypotheekrente en spaarrente. De indruk is dat de hypotheekrente kan gaan dalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Waarom kan de hypotheekrente omlaag als de vraag naar hypotheekrente kleiner wordt? Die relatie zie ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vraag en aanbod: zo'n beetje de basis van elke economische theorie.
paulus811
13 jaar geleden
ja en? Leg nou eens uit waarom de hypotheekrente omlaag gaat als de vraag kleiner wordt? Volgens mij zijn de rente inkomsten noodzakelijk om als bank te overleven en zal de rente juist stijgen. En de vraag daalt niet, maar het aanbod.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een gelijkblijvend aanbod en een dalende vraag zullen prijzen gaan dalen.
paulus811
13 jaar geleden
dat is hetzelfde als je vorige reactie. Maar waar staat dat de vraag naar hypotheken daalt? Nergens.
De rente die het ECB nu hanteert ligt op 1%. Dat betekend voor de banken dat zij krediet kunnen verkrijgen tegen slechts 1% rente. Helaas is hier voor de normale mens nog niks van te merken aangezien de hypotheekrente bij ons nog behoorlijk hoog liggen.

Deze 1% zal waarschijnlijk nog even aanhouden maar gaat in de toekomst zeker weer stijgen, wat het krediet voor banken weer duurder maakt.

Banken kiezen nu voor zo min mogelijk risico en aangezien er nog steeds een daling van de huizenprijzen wordt verwacht zal de rente eerder stijgen dan dalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk dat dit ligt aan de toekomstige economie. Denk zelf dat de rente wel omhoog gaat in de toekomst. Geld wordt duurder en er komt meer vraag naar geld. De ecb gaat ook zijn rente verhogen. Het is moeilijk om dat in te schatten maar ga er maar vanuit van wel.