Is een aankoopmakelaar echt de moeite waard?

Ik overweeg tot het uitbrengen van een bod op een woning. Huis is 10 jaar oud, geen bouwkundige gebreken.
Heb het kadaster opgevraagd om indicatie te krijgen van de verkoopprijzen van vergelijkbare woningen in de straat, dus weet ongeveer wat een reële vraagprijs is.

Lijkt mij dat ik zelfstandig het biedingsproces kan doen en me de kosten van een aankoopmakelaar (minimaal 1500 euro) kan besparen!?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik vergeten ben is dit, je kunt tegenwoordig bij elke makelaar een vast tarief afspreken zodat het niet te duur wordt.

Antwoorden (3)

Ja dat is de moeite waard, tenminste dat was bij ons zo.
Wij zijn naar een makelaar gegaan en die kreeg de opdracht mee om ons tegen te houden van een aankoop of het aan te raden.
Dat tegenhouden heeft ze inderdaad gedaan. We waren helemaal verliefd op een huis geworden en wilden erop bieden, zij heeft het tegen gehouden.
Het huis had nogal wat gebreken die voor een leek bijna onzichtbaar waren en ons kapitalen gekost zouden hebben. Zij heeft de verborgen kosten voor ons berekent.

Wat we wel hebben gedaan is samen met haar een ander huis kopen en toen kregen we het bedrag van de aankooptaxatie terug van het huis wat niet doorging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan en succes met de aankoop.
Een aankoopmakelaar kan zakelijk tegen een huis aan kijken, waar jij kijkt "hoe de meubeltjes zullen staan" of "hoe mooi de tuin is". Dan zie je bepaalde gebreken of nadelen niet zo.

De aankoopmakelaar kan je adviseren in het hele proces, om je voor misstappen te behoeden.

Als je zeker weet dat je dat allemaal niet nodig zult hebben, ja, dan kun je ook best zonder zo'n aankoopmakelaar. Maar ik had er wel een goed gevoel bij, en dat beetje geld, dat gaat op de grote hoop van de verhuiskosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, inderdaad wat je zegt over de zakelijke blik is geheel waar. Zet me weer even aan het denken. Dank voor je antwoord!
Als jij verstand hebt van bouwkundige zaken en de prijzen in de markt dan kan je de kosten van de aankoopmakelaar rustig besparen. Ook is het handig als je ervaring hebt met het kopen van een woning zodat je precies weet wat er allemaal bij komt kijken.
Maar als je een beetje handig bent dan kan dat gerust zonder makelaar. Ik heb dat ook reeds 2 keer gedaan en daar geen spijt van gehad. Moet ik wel zeggen dan ik verstand heb van bouwzaken en tevens op de hoogte ben van de woningmarkt.