Dat ligt er helemaal aan welke witte was. Mijn witte topjes en bloesjes gaan op 30 graden, de witte shirts en overhemden van mijn man op 40 graden (soms op 60, afhankelijk van welk overhemd) en witte handdoeken en lakens op 60 of 90 graden.

Het is niet de kleur die uitmaakt op welke temperatuur het gewassen wordt, maar het materiaal en gebruik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Witte was MOET je niet wassen Je KUNT het wassen.
Gewoon vanaf 30 graden al wel. maar of het dan ook altijd mooi schoon wordt? Witte was zoals lakens mogen in de kookwas of 90 graden.
En wanneer je witte bloes of broek echt heel vies is kun je die even een paar dagen laten weken in een bleekmiddel doe dit echter alleen met witte kleren en niet wanneer er ook nog een andere kleur bij in zit want dan bleekt ook die kleur mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
60 graden is m'n advies ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt aan het materiaal. Witte was van katoen, zoals handdoeken, theedoeken, lakens enz. kun je op 95 graden wassen.

Witte was van b.v. synthetische stoffen of wol, moet je het etiket volgen.

Maar in de regel is, hoe heter hoe beter om het goed schoon te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ergens tussen de 15 en de 90 graden. Sommige wasmiddel producenten beweren dat de was bij gebruik van hun product al schoon is op 15 graden. Je zult het zelf uit moeten zoeken,door jouw was op verschillende temperaturen te draaien en er zodoende achter komen,wat de temperatuur is,waarmee jij tevreden bent,wat betreft de witheid der was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn wasmachine kan geen 15 graden, alleen 30
ligt eraan welke wasmiddel je gebruikt.... bij sommige wasmiddelen kan je ook gewoon met koud water wassen en bij normale moet je het vaak heet houden.En het ligt aan welke kleding soort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanaf 60 graden, vanaf die temperatuur doodt het de bacterieren, onder witte was valt handdoeken,theedoeken en vaatdoeken en witte lakens,ondergoed e.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet elke witte was kan heet (va 60graden) gewassen worden. Sommige T- shirts ( vooral katoen) kunnen krimpen bij hete was. Er staat dan ook een wasvoorschrift in waarbij het op 30-40 graden gewassen moet worden.
De meeste witte was die tegenwoordig nog gekookt wordt
(90-95 graden noemen ze al koken)is altijd bep. beroepskleding zoals bakkerskittels, handdoeken, werkdoeken etc en verpleegstersschorten, doktersjassen, ziekenhuiswas in het algemeen vanwege het doden van de besmettingsbronnen die allicht aanwezig( kunnen) zijn,of omdat ze anders niet schoon worden. Over het algemeen wordt de was in een normaal gezin niet erg vuil. We kleden ons vaak om en lopen niet dagenlang in hetzelfde rond, zoals vroeger,omdat men niet zoveel kleding had. De meeste (veelal bonte) was wordt op 30-40 gewassen, handdoeken en theedoeken, ondergoed etc. wordt meestal op 60 graden gewassen (tenzij er een wasvoorschrift instaat dat anders aangeeft omdat anders de kleuren afgeven. Dus altijd even checken of er zo`n voorschrift instaat (nek, zijnaad van binnen).Het is echter voor je wasmachine slecht om alles altijd op lage temperaturen te wassen. Alleen om je machine eens goed schoon te krijgen moet je heel af en toe eens een kookwas draaien en dan kun je het best wit beddengoed of sterk vervuilde witte katoenen spullen wassen waarvan je weet dat krimpen niet uitmaakt. Ook bij aandoeningen van gezinsleden waarbij je het risico op besmetting loopt((hoofdluis, diaree,etc.) is het beter het beddengoed zo heet mogelijk te wassen. Over het algemeen kun je dus het best witte was op 60 graden wassen en als het extra wit moet zijn, kan je goed nog een flinke schep soda toevoegen aan je waspoeder. Is ook goed voor je wasmachine (kalkafzetting).
amc
13 jaar geleden
60 graden lijkt mij het best. En dan buiten laten drogen.
Dat is mijn advies