Kun je de afgifte van plastic deeltjes van synthetische kleding tegengaan door te wassen in een waszak?

Bij het wassen van synthetische kleding komen plastic deeltjes vrij, die zich uiteindelijk voegen bij de plastic soep in zee. Ik probeer zo weinig mogelijk synthetische kleren te kopen, maar ik draag bijvoorbeeld wel fleece en in t-shirts zit vaak een beetje elasthaan. Zou het helpen om te wassen in een (katoenen) waszak, die je dan na het drogen uitklopt boven de prullenbak? Of zijn de deeltjes die vrijkomen te klein om door zo'n zak te kunnen worden tegengehouden? Al zou er maar een deel opgevangen worden, dan zou dat al mooi zijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
niko
9 jaar geleden
stel dat jouw manier werkt.je houdt de deeltjes dan tegen in zeg een katoenenzak.dan klop je die uit boven de prullebak.dan komen ze alsnog in het millieu terecht.

Antwoorden (1)

De deeltjes zijn inderdaad te klein, 0,33 mm. Het is wel de vraag of er veel deeltjes loslaten van fleece bijvoorbeeld. Jouw kleding wordt na gebruik vernietigd of hergebruikt en komt niet de oceaan terecht. Het probleem van de plastic soup gaat eerder over plastic afval dat vergaat onder invloed van de zon en over toevoegingen van micro/nanodeeltjes in bijvoorbeeld shampoo.