Hoe krijg ik een 'lusje' uit mijn vest?

Ik ben met een polyester vest ergens langs geschuurd en nu zit er zo'n vervelden pluis aan. Hoe krijg ik die het beste weg?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.6K

Antwoorden (3)

Steek een naald met een grote opening op de plek van het begin van het lusje zo ver mogelijk door de stof; de naald is er grotendeels doorheen, de opening niet.
Wurm het lusje door het oog van de naald en trek de naald door.
Het lusje zit nu aan de andere kant van de stof aan de binnenkant van je vest. Je kunt de stof dan iets rekken, zodat je het aan de voorkant (dat "streepje") niet meer of zo min mogelijk ziet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!
Ivana
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx Ivana!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor dit goede en duidelijke antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel.
De stof is een beetje moeilijk te zien op de foto, maar het lijkt op het oog op geweven fleece, of in elk geval een ruwe geweven stof. Dat is een makkie ; in gladde stof wordt het een stuk lastiger.

Het beste kun je de stof - voorzichtig - in de breedte zo oprekken, dat het 'litteken (de horizontale streep) niet of zo goed als niet meer te zien is. (Maar pas op dat e aad niet breekt). Dat kun je eventueel nog verbeteren door er met je nagel over te krassen, want het is ruwe stof.

Nu het haaltje nog. Neem daarvoor een dunne naainaald en haal daar de lus doorheen. Steek eventueel de naald vast een eind in de stof waar de lus begint als het draadje kort is en trek hem door naar de achterkant van de stof. Naald er afknippen, en als ze lang genoeg zijn kun je in de twee eindjes een knoopje leggen, maar acht nodig is dat niet. Verder niks meer er aan doen.

Er zijn speciale 'naalden' voor dit soort ophaaltjes te koop, zonder oog maar met een ruw stukje, die haaltjes meeneemt als je hem door de stof steekt, maar voor een enkel haaltje zou ik er geen aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo ziet het er absoluut niet uit.
Maar de werkwijze is verder dezelfde, alleen heb je iets meer kans dat er een heel dun zichbtaar streepje overblijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die horizontale streep in volgens mij gewoon een stiknaad.
Een lusje of een ander ophaaltje in textiel kun je het beste weghalen door het naar achteren te steken [want als je het afknipt krijg je een gaatje in de stof]. Voor het naar achteren steken kun je een "wondernaald" gebruiken, dat is een naald zonder oog, maar met een ruw gedeelte. Op YouTube kun je zien hoe zo'n wondernaald werkt. Als het ophaaltje heel groot is, dan kun je het ook naar achteren steken met een [borduur]naald met een groot oog.