Waarom moet je sommige truien liggend drogen?

Op het etiket van sommige truien staat "liggend drogen" en/of "dry flat". Waarom? Wat gebeurt er als je ze gewoon aan de lijn hangt?

*Hoe* droog je zo'n trui het beste liggend? Op het wasrekje leggen lukt niet, want daar hangt de rest van de was al aan, met knijpers die uitsteken. Ergens anders opleggen en het duurt dagen voor de trui droog is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.1K

Antwoorden (13)

Omdat ze erg zwaar kunnen worden wanneer ze nat zijn en dan uit model gaan hangen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je zou hem plat op een dik badlaken op de grond kunnen leggen waar niet constant iemand langs hoeft. Af en toe even omdraaien en/of de badhandoek verwisselen voor een droge.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liggend drogen doe je om te voorkomen dat de trui uitrekt als het nat is. Zou je hem hangend drogen, dan zal door het gewicht van het water de vorm enigszins eruit gaan.
Het beste kun je de trui op een droge handdoek leggen en die vervangen als 'ie doorweekt raakt. Even "uitpersen" tussen twee droge handdoeken versneld het proces.

Toegevoegd na 2 minuten:
versnelT, sorry
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik rol zo een trui tussen 2 flinke handdoeken op. Zo vult het niet zoveel, en het is verrassend snel droog. Het vocht trekt in de handdoeken en je haalt een droge trui ertussenuit .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reden is al genoemd: zodat ze niet uit hun model gaan
Als je ervan uitgaat dat een boordje er zo uitziet: __
is heb best vervelend als ie ineen zo is geworden: U

Misschien toch maar wat van die kleine droogrekjes ropen voor over de deuren. Elk rekje kan 1 trui hebben.

Maar tijdens de zoektocht naar m'n moeders speciale truiendroogrekje kwam ik dit tegen:
http://www.amphora.fr/ne/wasdroogblazer_01.htm
ook handig, en op het 2e plaatje zie je hoe ik 't zelf zou kunnen doen. (maar dan zonder die blazer, al lijkt ie me wel heel handig. die heb ik niet)
Ik koop alleen zelden van die dingen die zo moeilijk wasbaar zijn. Maar soms wel.
Als het even kan, droog ik dergelijke dingen gewoon op een hangertje (maar dat zou ik bijv. bij een lamswollentrui niet doen, die kan beter liggen). Een klein stukje overhangen is niet erg, als er maar niet al te veel gewicht overhangt waardoor je goed gaat lubberen.

Nog even verder gezocht en vond dit. Dit zijn wel 9 van m'n moeders truidroogdingen in 1! En niet eens duur.
Die hang je aan je waslijn en klaar. Meer dan 9 truien heb je toch niet tegelijk?

http://www.igc-holland.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=12&products_id=321&zenid=3c93bd7a36cc66e53e403e9b8746c61a

klik even op 'afbeelding vergroten' en je ziet 't ding helemaal.
deze lijkt mij fantastisch voor jou!

Toegevoegd na 12 minuten:
Maar je moet dus al wel een waslijn hebben hangen, ipv een wasrekje. Of je moet een haakje in 't plafond maken, waar je 'm telkens kan ophangen.

Toegevoegd na 25 minuten:
o, de hoogte is slechts 1.50m zie ik nu.
nou, dan kan je die ook aan een hangertje hangen (wellicht vastzetten met sterke knijpers) en dan over een deur. Hooguit hangtie ietsje scheef, maar dat is ook niet erg. Kost wel de minste moeite dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om te voorkomen dat de trui uit vorm raakt. Gebeurt met verschillende soorten wol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De trui gaat uitzakken door zijn eigen natte gewicht.
Koop bij een boumarkt 2plaatjes tempex, een onder de trui en de ander er in, maak ze op maat en bewaar ze er voor(kost bijna niets en werkt prima.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed bedacht, +1.
Omdat de onderzijde van de trui bij hangend drogen zwaar wordt van het vocht dat ernaartoe zakt.
De stof gaat dan uizakken, en eenmaal droog is de trui 'uitgelubbert'. Zonde dus.

Zo'rn trui droog je op een dikke handdoek. En ja, het duurt even voor ' ie droog is. Goed uitkienen dus wanneer je 'm wast/dragen wilt.
Niks aan te doen maar het is wel het behoud van je trui.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks zonde van die foeileke trui!
Je moet hem wel uittrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voordat je hem in de wasmachine stopt of erna?
Je moet de trui liggend drogen omdat de trui anders te zwaar wordt en gaat lubberen en het model uit de trui gaat.
Je kunt de trui het beste plat op het droogrek neerleggen en met mooi weer is ie buiten zo droog!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat het tegen uitlubberen is heb je inmiddels wel begrepen denk ik.. Ik gebruik een speciaal plat truien droogrek en dat werkt perfect..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat je anders een trui krijgt die uit model raakt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liggend drogen is beter, dan krijg je er geen punten in van het ophangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het algemeen geldt dat voor truien die van wol gemaakt zijn. Door het gewicht van het water dat in de trui zit zal deze gaan "lubberen" als je hem ophangt.