Bestaat er een app voor electrische vloerverwarming ?

Wij hebben een huis met electrische vloerverwarming , oud systeem , dus elektrisch niet met water . Nu vragen we ons af of er op ons systeem iets kan geplaatst worden zodat we bv met een app onze verwarming kunnen regelen ?

6 jaar geleden
in: Energie
1.7K
doralien
6 jaar geleden
welk type ? tja moeilijk , zoals ik al zei , vloerverwarming van de jaren 70 ! Dus oud systeem
doralien
6 jaar geleden
We hebben dus geen thermostaat ! Wel een buitenvoeler en aan de hand van die buitenvoeler word de binnentemperatuur aangepast :)
doralien
6 jaar geleden
En dan duurt het soms nog twee dagen eer de temp op de gevraagde hoogte is :(
doralien
6 jaar geleden
hey Noteoself , de vloerverwarming is NIET OP WATER! Het is zoals ik al schreef een oud systeem met electrische draden in de vloer . En met een buitentemperatuur meter ..... Stelt die vast dat het koud is , dan past die de temp aan , maar dit duurt helaas een twee tal dagen eer het in de woning beter is .... Nu stel ik deze vraag omdat ik graag als het zou kunnen vanop afstand mijn temperatuur in de woning kunnen regelen zodat als we terug komen van verlof , in een redelijk warme woning binnen kunnen komen ! Wat is dan het meest idiote ?????? Wij hebben een huis in den tijd gekocht met dit systeem en toen vertelde ze ons dat je er niets kon aan veranderen ... nu met nieuwe technieken , hoopte we op iets dat ons mogelijks kan helpen .... de vloerverwarming uitbreken in heel de woning is geen optie :(. bljkbaar ken je dit systeem niet
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Electrische vloerverwarming als hoofdverwarming in Nederland? Ik kan het me bijna niet voorstellen. Dan vraag ik me af hoe hoog jullie energie rekening is. Als elektriciteit de enige optie is, dan zou ik een lucht-lucht warmtewisselaar ophangen. hete lucht in de winter, eventueel koude lucht (airco) in de zomer, met een verbruikt dat wel 3/4 minder kan zijn, dus slechts 25% van wat je nu verbruikt.
Op afstand schakelen geen probleem en de aanschaf heb je er zeer snel uit.
doralien
6 jaar geleden
@jacd tja we hebben dat inderdaad als hoofdverwarming wel in België:) . En hoe hoog is onze rekening .... wel t is niet goedkoop :( . Maar we zitten er mee en zoals ik al schreef is overal die vloeverwarming uitbreken geen optie. maar hoe zit het dan met luch lucht warmtewisselaar ? Betekend het dat dat in elke kamer er zoiets dient gehangen te worden , veel breekwerk ? Of kan dat ook voor enkele kamers bv woonkamer en slk , in combinatie met de vloerverwarming . Wat bij ons het grote " probleem is " , dat het lang duurt eer bv de living op de juiste temp is en als dan intussen tijd het weer omslaagt en een pak beter word, dan zitten we te stikken van de warmte ....Maar met dat ander systeem zijn we die gezellige warme vloer kwijt zeker ?
doralien
6 jaar geleden
@notetoself, k had echt niet de bedoeling om te "roepen" . k wou alleen duidelijk maken dat we geen systeem met water hebben :). Vroeger hadden we geen buitenvoeler en geloof me dan was het nog slechter als nu . Nu gaat het systeem afhankelijk van het weer wat bijsturen . En zonder buitenvoeler gaf hij steeds alle dagen uren , dag en nacht volle bak met nog hogere rekeningen tot gevolg. Dus ja hoe gek het ook klinkt met die temp voeler is het voor "ons" systeem beter. Wat blijft is twee daagjes geduld hebben eer alles op de gewenste temp is . Doch vroeg ik me af of er niet iets geplaatst kon worden om vanuit de luie zetel en / of op afstand alles " proberen" te regelen. En ja iemand vinden die nog iets weet in combinatie van ons oud systeem dat zal nog wel een zoektocht worden :(
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Met elektrisch is op zich niks mis, wel als het simpelweg 1:1 omgezet wordt in warmte.
Ik geef daarom ook een andere elektrische optie en niet de meest "logische" gas gestookte cv. Ik denk dat een traditionele (water) cv, maar dan met een warmtepomp en zonne collectoren een ideale oplossing zou kunnen zijn. Dan blijft de vloerverwarming er gewoon in zitten en die gebruik je dan enkel als luxe om de koude uit de vloer te halen. Lucht-lucht is vergelijkbaar met een split level airco: Buiten ergens en flinke kast, binnen een kleinere wand unit.
Wordt als verwarming o.a. in Noorwegen veel gebruikt. In elke kamer is duur, meestal zijn er in alleen in de belangrijkste kamers units en gewone elektrische verwarming in de andere ruimtes.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Buitenvoeler is logisch en ook een gas gestookte cv zou die moeten hebben. O.a. de watertemperatuur kan ermee geregeld worden waarmee een flinke besparing ontstaat.
Het is natuurlijk niet de enige input. Sowieso goed om over opties na te denken want eigenlijk vind ik het al best bijzonder dat het na 40 jaar nog steeds werkt.\ Ik weet zeker dat er veel mogelijk is, ook met het huidige systeem.
Wat precies is echt maatwerk. Ligt er per kamer een lus, of is het één systeem? Zijn de draden bereikbaar, enzovoort. Het kan ook zeer technisch worden, bijvoorbeeld door de buitenvoeler te vervangen door een computer die rekening houdt met de weersvoorspelling 5 dagen voorruit. (kost wel wat, niet realistisch) Ik vraag me nog wel af hoe de vloerverwarming in de vloer zit:
Zit die echt in het beton of ligt er op het beton isolatie en daarop de verwarming.
(ik ga uit van beton als basis, want bij hout zouden slopen en andere veranderingen redelijk eenvoudig zijn)
doralien
6 jaar geleden
@jackd Geachte heer, In de living/keuken zijn verschillende warmtezone’s voorzien, die apart kunnen worden in/uit geschakeld.
De andere kamers werden met één zone per kamer uitgerust én hebben allen verschillende wattages.
Ons totaalverbruik is meer dan 15.ooo Kw/jaar.
De verschillende draadlussen per kamer of zone liggen rechtstreeks op beton, ongeveer 10cm onder de bestaande vloer.
Onder deze betonnen vloeren is een kruipruimte en garage voorzien.
Al de lussen zijn vervangbaar via de grondplinten in de woning.
Qua merk ? van de cv kan ik u enkel melden wat op de cv-kast staat:
‘TICINO INTERRRUTTORI ELETTRICI GARATITI’, … destijds 1972/73 ? geplaatst door de firma THERMODUCT.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
TICINO is het merk.
De rest uit het Italiaans:: Gegarandeerde elektrisch schakelaars. http://www.thermoduct.be bestaat nog steeds. Ik zou ze vragen om een keer te komen kijken, hoewel ik denk dat ze aan de dure kant zijn. 15.000 kwh is veel, een besparing kan zo meer dan 1000,- per jaar schelen, dus je hebt een flink budget. Is er eigenlijk een gas aansluiting in de woning? Want dan is de energierekening met koken en warm water erbij waarschijnlijk nog hoger. Om terug te komen op je hoofdvraag:
Alles wat je nu kan regelen kan redelijk eenvoudig ook via internet op afstand aangestuurd worden.
doralien
6 jaar geleden
We gaan zeker contact opnemen, doch waren ook op zoek naar een andere firma ( zodat we toch een prijsvergelijking hebben ). In onze woning is er geen gas aanwezig. Dus is alles electrisch. De architect die de woning ontworpen heeft , vond dat blijkbaar niet nodig. Er liggen ook geen buizen van de straat naar onze woning. We hebben er vroeger ook aan gedacht om dat te laten veranderen maar toen zou ons dat ontzettend veel kosten om die aansluiting te laten doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou nu ook geen gas meer gaan aanleggen, opties genoeg. Het was meer dat de kosten wel heel hoog zouden zijn als er ook nog 1000,- per jaar aan gas bij zou komen. Zeker ook anderen erbij halen, voor de prijs maar ook voor andere (betere?) ideeën.
Een "omgekeerde airco" wordt hier bijvoorbeeld niet veel gebruikt, terwijl je ze in Noorwegen heel veel ziet. Daar hebben ze buiten de grote steden ook geen gas. Met extra voordeel dat ie in de zomer ook als gewone airco kan werken.

Het beste antwoord

Ja, er is veel mogelijk, ook met het huidige systeem.

Het kan ook zeer technisch worden, bijvoorbeeld door de buitenvoeler te vervangen door een computer die rekening houdt met de weersvoorspelling 5 dagen voorruit. (kost wel wat, niet realistisch)

Eigenlijk is alles wat je bedenkt mogelijk, het is alleen een kwestie van geld.
Het is zelfs mogelijk om alles aan te sluiten op een computer en een app speciaal te laten schrijven.

Eenvoudig oplossingen met weinig functionaliteit zijn waarschijnlijk eenvoudig te installeren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
doralien
6 jaar geleden
thx

Andere antwoorden (1)

Als het systeem aangesloten is op het elektriciteitsnet, en het is ergens in het circuit te onderbreken. dan zou u ervoor kunnen kiezen om een slimme wandcontactdoos te plaatsen en daarvan de app gebruiken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een slimme wandcontactdoos = domotica.
Anders zou het een gewone domme wanddoos zijn. In die slimme doos kan ook een thermostaat zitten, die worden gebruikt om de temperatuur in elke ruimte apart te regelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Domotica
"Het kunnen relatief eenvoudige opstellingen zijn, zoals de winkeldeur die automatisch open en dicht gaat als men hem nadert" Combineer die contactdoos met een stopcontact thermostaat en je kan een eind komen.
https://www.warmtekabel.nl/stopcontact-thermostaat Het is maar net of er een budget van 100,- of 10.000,- is.