Hoe herstel ik mijn badkamervloer met losgelaten voegen?
12 jaar geleden heeft een klusser vloerverwarming aangelegd en de vloer ge-egaliseerd in mijn badkamer. Ik heb hier over heen betegeld. De voegen hebben losgelaten en er is vocht onder gekomen. Ik merk dat het cement(?)
tussen de vloerverwarming helemaal bros en poederig is. De tegels laten los. Hoe kan ik dit het best aanpakken?
en kan iemand mij vertellen wat het spul is waar de vloerverwarmingsbuizen in liggen? Het lijkt wit, bros achtig en is heel broos. Is dit omdat het warmte en koude moet kunnen hebben? Kan ik dit verwijderen en opvullen met cement?
Verwijder alle tegels en verwijder al het losse en broze materiaal. Alles wat je met de hand kunt verpulveren moet weg. Je moet uitkomen op een vaste, draagkrachtige ondergrond, zoals beton of een stabiele constructielaag. Stap 2: Controle vloerverwarming
Controleer of de verwarmingsbuizen onbeschadigd zijn en goed vastliggen. Indien nodig opnieuw fixeren. Stap 3: Nieuwe opbouw
Gebruik alleen cementgebonden materialen. Breng eerst een geschikte primer aan. Vul vervolgens op met cementgebonden reparatiemortel of zandcement, eventueel vezelversterkt. Laat dit volledig uitharden voordat je verder gaat. Stap 4: Waterdichting
Breng een volledige waterdichting aan voordat je gaat tegelen. Gebruik kimband in alle hoeken en aansluitingen. Breng daarna twee lagen vloeibare afdichting aan over de hele vloer. Dit is een cruciale stap. Stap 5: Tegelen
Gebruik een flexibele tegellijm geschikt voor vloerverwarming (klasse C2TE S1 of S2). Gebruik een flexibele voegmortel of, nog beter, een epoxyvoeg voor maximale waterbestendigheid. Wat je niet moet doen Niet alleen opnieuw voegen. Geen tegels vastzetten met kit of PU-lijm. Geen cement aanbrengen over aangetast anhydriet. Niet vertrouwen op alleen laten drogen. Samenvatting De witte, broze onderlaag is anhydriet dat door vocht is aangetast. Dit materiaal moet volledig worden verwijderd en vervangen door een cementgebonden, waterdichte vloeropbouw. Alleen dan is het probleem blijvend opgelost. Als je wilt, kan ik aangeven hoe diep je meestal moet slopen, of inschatten of dit geschikt is om zelf te doen of beter uit te besteden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.