Mijn kantelramen kantelen wel nog maar volledig openen lukt niet meer. Iemand raad?

Beide ramen zijn uit pvc en blijken onderaan vast te zitten. De hendel kan nog draaien naar alle standen. Weet iemand misschien hoe ik dit kan oplossen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat bedoel je met volledig openen? de draaistand?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wel, de hendel draait gewoon zoals het hoort. Alleen, als de hendel dus op 45 graden staat (de stand waarin het raam hoort te openen), komt de onderkant niet los. Kantelen, met de hendel op 180 graden, lukt dan weer wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Normaal gesproken is het raam dicht met de greep naar beneden, in de draaistand op 90gr en in de valstand bij 180 gr. De 45 gr. stand is een extra kierstand indien het beslag daarvoor ingericht is
Amadea
9 jaar geleden
Is die truc niet dat je de hendel eerst een kwart slag verder draait waardoor het anti-inbraakslot intrekt, waarna je 'm een hele slag terug kan draaien om het raam in z'n geheel te kunnen openen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet hoe lang je klacht al bestaat, maar vergeet niet dat het de afgelopen dagen erg warm is geweest en kunstofkozijnen hier best last van kunnen hebben. Vaak als het weer koeler wordt, zou het makkelijker moeten gaan.

Antwoorden (4)

misschien moet je eerst het raam goed dicht duwen en dan proberen nog een keer te openen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Moeilijk te zeggen.Mechanisch probleem? Klemming? Door wat? Dit is van nabij te bekijken.Als de hendel nog draait, en de mekaniek niet, begin je met achter de hendel te kijken of er een breuk, of iets los is.Zoniet moet je verder zoeken.Maar op afstand is dit moeilijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inspuiten met WD 40 doet wonderen. Verkrijgbaar bij iedere bouwmarkt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de scharnieren aan de verticale zijde kun je afstellen met een inbussleutel, in dit geval draai de beide scharnieren iets naar boven (volgens mij met de klok mee) kleine beetjes tegelijk net zolang tot het raam weer goed opengaat. om de scharnieren zitten meestal hoesjes die gemakkelijk naar boven schuift.