Kan iemand mij helpen welke diameter kabel ik nodig heb voor de saunakachel in een tuinhuis? Afstand is 40 meter 400 Volt 8 kw

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

2,5 mm. moet voldoende zijn voor een (3 aderige + 0) grondkabel.
zie link naar kabelberekening.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En de aarde ?
Je hebt kabel nodig met 3 fase aarde en nul erop dus 5 aderige
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4 + de mantel als aarde (uitgaande van grondkabel)

Andere antwoorden (1)

De zekering is bepalend voor de dikte van de kabels.

Op welke zekering gaat de kabel aangesloten worden?
Dat bepaald de dikte:
achter een 16A automatische zekering moet minimaal 1,5mm (in NL gebruiken we 2,5)
achter 20 minimaal 2,5 mm
achter 25 minaal 4 mm

8Kw bij 400V = 20A opzich kan een 20A zekering precies.
Waarschijnlijk wil je dat iets zwaarder afzekeren dus dan zou je op 25A komen en dus op 4 mm

En dan krijg je daarbij nog de lengte.
Bij 40 meter zou ik vanwege stroomverlies een maatje meer nemen.
Dus geen 2,5 mm maar 4 mm.

Twee reden dus om op 4mm uit te komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry Jackd, maar er zijn 3 aders die afzonderlijk gezekerd zijn, bij een verbruik van 8 Kw gaat er dus maar 2.7 Kw per ader door.
Nu eisen de fabrikanten vaak de kachel op 20A af te zekeren (per ader) om de piekspanning op te vangen maar 16A (per ader) zou ook voldoende moeten zijn.
In jou berekening ga je er van uit dat alle voeding via 1 zekering en 1 ader loopt, dat klopt volgens mij niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.new-line.nl/forum/read/?t=44649 Delen door 3 is het sowieso niet,
een verwarmingselement kan ook 2 fase zijn en dan kom je wel op die 20A.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is wel een beetje delen door drie als ie 3 fase is aangesloten maar dan moet je daarna doorrekenen met 230V
Die 2700 mag dan door 230 en dan kom je op bijna 12A.
16 A is dan inderdaad genoeg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat we niet opnieuw het wiel moeten gaan uitvinden, er zijn voor dit soort vragen standaard tabellen beschikbaar.
Wel kun je je afvragen of er nog meer stroomverbruikers aan komen te hangen, komt er een alleen een sauna in het tuinhuisje of maak je er een gezellig tuinhuisje van met verlichting, koelkast, elektrische bbq en noem maar op, heb je er al stroom? of moet dat ook nog.
Dit zou ook door dezelfde kabel kunnen maar hierdoor zou je wel op een andere kabeldikte, afzekering en een extra verdeel / stoppenkastje uit kunnen komen.
Aan de veilige kant zitten met je kabeldikte kan natuurlijk geen kwaad, maar te veel / snel overdimensioneren kost je alleen maar behoorlijk geld, deze (dikkere) grondkabels zijn niet goedkoop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eerst maar eens kijken of die kachel 2 of 3 fase is.
Ik heb verder geen aansluitgegevens over die sauna kunnen vinden. Ik betaal:
4x2,5 grond: 3,50 /m incl
4x4 grond: 5,50 /m incl
de scheelt 2 euro x 40 = 80 euro.
meestal betaal je iets meer, hier is het verschil 3,30:
https://www.klusspullen.nl/c/296/draad-kabel/installatiekabel/ymvkas-grondkabel-donne De kachel van de sauna zal in uren niet veel aanstaan.
Voltageverlies en daardoor hogere energiekosten zullen het verschil in prijs niet goedmaken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3 fase Jackd, dat staat op de foto van de vraagsteller.......
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarschijnlijk wel,
maar zonder specificatie geen zekerheid over hoe die kachel de 3 fases gebruikt.
En in die specificatie staat trouwens ook het antwoord op deze vraag, dus die zal er wel niet zijn. Het zou net zo goed Chinese meuk kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben bang dat ik het niet meer kan volgen, dit wordt te ingewikkeld voor mij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry niet gezien dat er zo uitgebreid is gereageerd. Dank jullie wel allemaal. De elektricien heeft gezegd dat 2,5 mm voldoende is. Ik geloof dat hij erg kundig is dus dat vertrouw ik dan maar :-).