Is er en wat is het verschil tussen een dimmer voor LED en dimmer voor gloeilamp?

Voor een gloeilamp heb ik een dimmer. Sommige LED-lampen kunnen NIET met een dimmer worden gebruikt. Er zijn ook speciale LED-lampen voor dimmers. Is een dimmer voor gloeilamp wel bruikbaar voor een gewone LED-lamp?
Hoe zit dat? Wat te koop wordt aangeboden hoeft nog niet anders te kunnen.
Waarop letten voor wat wel en niet bruikbaar is. Een LED-lamp is te duur om dit uit te proberen Een LED-lamp speciaal voor dimmer kost bijna net zoveel als een volledig nieuwe lamp.
Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Er zijn twee soorten 230 volt LED-lampen: de dimbare en de niet-dimbare.
De dimbare zijn inderdaad veel duurder. Die kunnen door elke lichtdimmer worden gedimd. De niet-dimbare mogen niet op een dimmer worden aangesloten.
Nou ja, het mag wel, als je een discotheek wilt beginnen, want de lichtshow is niet mis, kijk naar het filmpje...

Toegevoegd na 21 minuten:
Met andere woorden: met een 'normale' dimmer kun je dimbare LED's dimmen.
escape
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daae ben ik het nier helemaal mee eens Een dimmer heeft een "wattage" bereik. Een dimmer van 50 tot 200 watt zal led verlichting niet dimmem omdat een ledlamp 1 tot 5 watt is. Je moet dan een dimmer die tot 20 watt of zelfs tot 0 watt gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Afhankelijk hoeveel led lampen je op 1 dimmer aansluit.
escape
9 jaar geleden
Bij welke verlichting je ook gaat dimmen moet je eerst bekijken of je dimmer het gevraagde vermogen wel kan leveren. Dat is zo en dat blijft zo.
Het verschil zit in de techniek. Een gloeilamp brand feller wanneer je er meer stroom door jaagt en minder fel wanneer je er minder stroom door stuurt.

Wat een dimmer dus doet is de stroom beperken. (het is iets ingewikkelder, maar dat voert te ver om dat hier uit te leggen)

Ledjes kun je van zichzelf ook laten dimmen door er meer of minder stroom doorheen te voeren. Alleen werkt een LED van nature niet op de 230V wisselstroom die uit ons stopcontact komt.
Gelijkspanningen van minder dan een volt is meer het terrein van de LED.

Een led-lamp heeft dus elektronica aan boord die de 230V wissel omzet in een voor de LED geschikt voltage aan gelijkstroom.
Dat kan op verschillende manieren gebeuren. De meest eenvoudigste en goedkoopste manier heeft als nadeel dat er vanuitgegaan wordt dat altijd de volledige 230V aanwezig is. Zet je daar nu een dimmer tussen, dan klopt dat ineens niet meer en raakt de elektronica "in de war".

Dat is op te lossen, aleen die elektronica is duurder. En dat is wat jij in je prijs terug ziet.