Hoe maak je een houten boog?

Hallo ik ben heel vaak in het bos te vinden. nu mijn vraag ik heb al 10x geprobeerd om een boog te maken van hout ik heb al een pvc die ook erg krachtig is maar wil een houten, als ik er een maak moet die buigen maar hij gaat bij mij altijd doormidden hoezo? hoe moet je zon boog dat laten buigen zonder breken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

Ik heb het toen op school gedaan een keer. Je moet goed buigbaar hout nemen en dat in een buigvorm leggen en dan even laten liggen. Je kan het ook later lakken voor stevigheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Taxushout gebruiken, wisten ze in de middeleeuwen al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn opa maakte voor ons kleinkinderen bogen van wilgenhout.
die legde hij een tijdje in water, en vervolgens maakte hij inkepingen aan de uiteinden om het touw te spannen.
succes!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is mijn antwoord :P
Een boog is niet zo makkelijk te maken. Je moet rekening houden met het verloop van de nerf. Wat je met de boog wil gaan doen enzovoort.
Een hele mooie site vind je hier:

http://home.planet.nl/~veen0804/bogen%201stuk.html

Succes..

Toegevoegd na 3 minuten:
Wel even op de home toets drukken op de site.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou Maranti triplex nemen van 4- 6 mm dikte
daar stroken van zagen van 25-30mm breed
die dan hart op hart op elkaar lijmen,
begin voor een boog van
een meter lang met een strook van 1000mm
daarna een van 750mm
dan weer een van 500 mm
dan een van 250 mm
en de laatste 125 mm,
plak de stroken met constructie lijm
hart op hart op elkaar.
Nu nog een beetje modeleren bij het handvat en je hebt een beresterke boog.