Als je een vrijstaande vaatwasser laat installeren, welke materialen moet je dan nog aanschaffen voor het aansluiten op stroom, afvoer en water?

De aansluitingen moeten nog worden gemaakt/verlengd. Ik neem aan dat er niets bij de vaatwasser wordt geleverd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Nee, klopt. Bij een vaatwasser wordt qua 'bouwmateriaal' niets meegeleverd. Het enige wat erbij zit is een afvoerslang , een electriciteitskabel met stekker en een slang voor de toevoer van water.

Je hebt een afvoerbuis nodig van PVC, waarbij het raadzaam is om er een zwanenhals tussen te plaatsen (dit om eventuele nare geuren e.d. van de afvoer tegen te gaan). Deze sluit je aan op de normale afvoer van je gootsteen. Zorg ervoor dat de buis aan de kant van de vaatwasser verticaal komt te staan, daar kun je dan de afvoerslang die aan de vaatwasser zit als het ware in laten hangen.

Verder heb je nog een buis nodig voor de toevoer van water, dit kan het beste een koperen buis zijn. Sluit deze buis aan op de normale toevoer van koud water, die ook je kraan van koud water voorziet. Let erop dat je dit daadwerkelijk op de koudwater toevoer plaatst, een vaatwasser verwarmt het water namelijk zelf. Plaats aan de kant van de vaatwasser een kraan op deze toevoer, zodat je hem kunt afsluiten mocht je dat willen (bij defecten is dat erg handig, omdat je sneller bij die kraan bent dan bij de hoofdkraan in de meterkast).

Zorg verder dat beide buizen op voldoende plaatsen is bevestigd aan de muur, dit kan met simpele klemmetjes. Ik zou aanraden om bij iedere meter buis, hem te bevestigen aan de muur. Dit voorkomt onnodige herrie en gerammel als het water wordt afgevoerd of juist wordt aangevoerd. Verder is het veiliger, omdat het vooral bij de afvoer de kans op losschieten van de afvoerbuis aanzienlijk verkleint.

Controleer verder of er een aquastop aanwezig is op de slang van toevoer van water die bij of aan de vaatwasser zit. Dit ziet eruit als een blokje en bevindt zich bij de aansluiting van de slang. Dat blokje kan best groot zijn (5x10cm), maar bij onze vaatwasser van 1 jaar oud is het niets meer dan een klein blokje van een paar cm groot. Dit voorkomt overstroming als de vaatwasser defect raakt.

Als je die hebt, is het nu alleen nog een kwestie van de buis van toevoer van water aansluiten op de zojuist geplaatste kraan, de afvoerslang in de afvoerbuis hangen en de vaatwasser voorzien van electriciteit.

Mocht er geen aquastop bij zitten, is het aan te raden die los te kopen en die tussen de kraan en slang van toevoer van water te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi en duidelijk verhaal en prachtig op tijd, morgen wordt bij mij het leidingwerk aangelegd:-) Plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, mooizo. Een vrijstaande vaatwasser kost eenmalig best veel geld (voornamelijk het koper is ontzettend duur op dit moment) en aardig wat werk. Voordeel is dat je dit hierna in dit huis nooit meer hoeft te doen, omdat eventuele nieuwe vaatwassers direct zonder problemen kunnen worden aangesloten.

Andere antwoorden (3)

Bij de vaatwasser komt alleen een aanvoer en afvoerslang.

Je moet een beluchter tapkraan installeren. Geen gewone kraan. De beluchter kraan zorgt ervoor dat er geen vervuild water de leidingen in kan teruglopen. (zie foto voorbeeld kraan)
De aanvoerslang wordt hierop aangesloten en de andere slang richting de afvoer uiteraard.
En stroom natuurlijk. Via een geaard stopcontact.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een vaatwasser worden geen extra verlengstukken geleverd. Natuurlijk heeft de vaatwasser wel een stekker eraan. en (volgens mij) word er ook een standaard aan- en afvoerslang meegeleverd.
Deze is in de regel 1,5 meter lang.

Voor de extra dingen moet je zelf zorgen.
De slangen verlengen kan je op 2 manieren doen;

de eerste manier is door de korte slangen te vervangen voor langere slangen. Deze slangen zijn in de handel in de volgende maten 1,5 mtr, 2,5 mtr en 3,5 mtr (zie link 1)

De tweede manier is om de slangen te verlegen, hiervoor heb je koppelstukken nodig en een zelfde slang als de slang die u wilt verlengen.

In link 2 staat een koppelstuk voor de afvoerslang, hiermee kunt u 2 afvoerslangen aan elkaar koppelen. Let wel op dat u aan beide kanten van dit koppelstuk slangenklemmen gebruikt.

In link 3 staat de koppelstuk die u kunt gebruiken voor de aanvoerslang te verlengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is mogelijk om een vaatwasser met een voorschakelapparaat aan te sluiten op zowel de
koudwaterleiding als de warmwaterleiding. Dit heet een hotfill-installatie. Met zo'n hotfill-aansluiting kunt u energie besparen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zorg ook voor een geaard stopcontact.