Hoe krijg ik deze kast uit elkaar? Zit raar bevestigd

Ik heb nog nooit een kast gezien die op deze manier bevestigd is, wie kan mij verlossen van dit probleem?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
23.8K
Utrecht
7 jaar geleden
Nog nooit een IKEA kast in elkaar gezet?
Bijna alles van IKEA zit met dit soort verbindingen in elkaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gebruik een grote kruiskopschroevendraaier.
Draai het pijltje tegen de klok in tot het wijst naar het dwarse deel
Doe dit ook met de andere ring(en) van de zelfde verbinding. Wrik voorzichtig de verbinding los.
Aan het andere deel zie je dan twee metalen pennen.
Succes

Antwoorden (1)

Veel ikea kasten zitten zo in elkaar. er zitten 2 schroeven in, een lange en een wat plattere knoop. Deze knoop grijpt in het uiteinde van de andere schroef. De knoop moet je zo een halve slag of wat draaien, vaak tegen de klok in maar er staat wellicht een pijl op, zodat de 2 schroeven niet meer in elkaar grijpen. Met de vuist een klapje en deze hoek is los. Wellicht beter om ook de andere hoeken los te maken als er een hele plank los moet. Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Op de foto lijkt overigens soms de platte schroef te ontbreken. Eigenaar kan het ook hebben vastgelijmd. Dat gaat vaak niet los zonder schade.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Het ronde schijfje met een kruiskop bovenkant heet een cam lock nut en bij Ikea heeft dat partnummer 113434.
De verbinding losmaken is een kwestie van het in het ene deel zichtbare ronde schijfje een kwartslag linksom draaien met een kruiskopschroevendraaier.
Tenzij inderdaad er op een andere manier vastgezet is, zoals Floor77 opmerkte. Indien het schijfje om een of andere reden zelf uit het ronde gat verwijderd moet worden (maar daar is normaal geen noodzaak voor), dan kun je tewerkgaan zoals hier: http://diy.stackexchange.com/questions/5735/how-do-i-remove-these-screws-from-an-ikea-micke-table Of in het uiterste geval https://youtu.be/CtUEHMjkl4w . Er staat een praktische aanpak in de beschrijving n.a.v. een eerdere Goeievraag, zie onderaan deze reactie. In principe heeft Ikea bij nieuwe bouwpakketten de bouwaanwijzingen (met niet voor iedereen even gemakkelijk te begrijpen afbeeldingen) ingesloten.
Alleen is dit vaak niet meer voldoende als iemand anders jaren later iets uit elkaar moet halen. Bovendien kan de montage-instructie intussen weggegooid of kwijtgeraakt zijn ... Het probleem is ook hier op GV dus niet nieuw; hier een link naar een eerdere vraag hierover:
https://www.startpagina.nl/v/huis-tuin/doe-het-zelf/vraag/211474/plugje-ikea-loshalen