Is een filter in een vijver verplicht?

Ik zou graag zelf een vijver aanleggen, ik weet er echter niet echt veel van, en heb me nu zitten informeren. De vijver is enkel voor wat plantjes, en een paar vissen die makkelijk te onderhouden zijn en snel tevreden.

De vijver is grof geschat 14m² (afbeelding in bijlage)

Zoals ik het nu geplant heb, zou er op het plateau van 50cm zuurstofplantjes komen, en in het diepste van 80cm enkele waterlelies. Rechts boven is eventueel plaats voor een watervalletje, indien dit te combineren is met de afloop van de filter?

Ik heb namelijk geen idee of een filter écht nodig is, en of deze opstelling mogelijk is? Alle opmerkingen en ideeën zijn welkom!

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik zie ook vele soorten filters, als iemand een idee heeft wat voor dit soort vijver geschikt is, hoor ik dat graag.

Bovendien wil ik graag misschien 2 a 3 grotere vissen, ipv een heleboel kleintjes, maar ik heb niet echt een voorkeur qua vis, liefst de makkelijkste, ik wil niet dat ze sterven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Is helemaal afhankelijk hoeveel vissen je in je vijver doet.
Vele mensen zullen zeggen dat je het wel nodig hebt, alleen in de natuur bestaan ook geen filters.

Water is namelijk zelf een heel mooi filtermiddel. Kan vele nare stofjes uit je water zelf wegwerken, mits je geduldig bent met het uitzetten van vis. Dus vul je vijver en wacht een week of 2-3 met uitzetten van vis.

Er zijn ook wat zoetwatermosselen in omloop die het prima doen in je vijver en per stuk zo'n 50L/dag filteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, over die mosselen ga ik me zeker informeren.

Andere antwoorden (3)

Een filter is niet verplicht, maar als je vuil uit het water wilt halen, wel aan te raden. Ik ben bang dat het water anders gaat vervuilen, met zowel vuil van buitenaf als blad en zand/stof, alsmede door algengroei.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, ik denk dat ik overtuigd ben om een filter te nemen, nu alleen nog zoeken welke! :D
Natuurlijk is een filter / pomp niet verplicht. Je mag helemaal zelf weten of je een gezonde vijver hebt, of een dode modderpoel.;-)

Idealiter zou je in een vijver een klimaat moeten kunnen creëren dat een filter overbodig maakt, omdat de natuur er in balans is. De gemiddelde vijver in een stadstuintje echter is daarvoor in de regel te klein, zodat je je met wat kunst- en vliegwerk zal moeten behelpen. Een filter installeren is dan één van de eenvoudigere methoden als je niet meteen een 'vijverspecialist' wilt worden, en planjes en vissen/dieren gewoon 'op de lol' wilt kunnen uitkiezen. En daar is ook eigenlijk niks mis mee.

Verplicht is het dus niet, aan te raden in de praktijk eigenlijk meestal wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, ik wil graag het natuurlijkst mogelijk werken, hoeft niet persé de mooiste planten/vissen te zijn. Maar ik wil geen overbodige kosten doen, de vijver vervangt gewoon 1 van onze 3 graspleinen.
jodyenboyke
12 jaar geleden
Er zijn redelijk goedkope 3-1 filterpompen te koop met uv-filter. Wellicht binnenkort in de uitverkoop? Einde seizoen?
Ik heb heel klein vijvertje met zo'n filter en mooi schoon water en vissen die de grootste lol hebben met het fonteintje.
aan de grote van je vijver te zien is het wel verstandig om een filter te plaatsen. Deze kan je achter je pomp plaatsen en is vrij makkelijke met bv een zuurkoolvat te maken. op het hoogste punt van het vat maak je een gat en daar doe je je slang van je vijverpomp in(ingang).
Op ongeveer 15cm vanaf de bodem maak je ook een aansluiting(hierkomt je gefilterde water uit) hier kan je eventueel een langere slang aan doen voor je "waterval"

de inhoud van je vat:

bodem vullen met stukjes gele pvc buis, deze zaag je in stukjes van 2/2,5 cm.
vullen tot 5 cm boven je aansluiting uitgang.

3/4 panties losjes vullen met houdkool, dichtknopen zodat je deze bovenop de pvc buisjes kan verdelen

nu moet je vat voor 3/4 opgevuld zijn met bovenstaande materialen.

als laatste vul je het vat met het soort spons, dat in elk tuincentrum te koop is.

werking:

de pvc ringentjes werken als behuizing voor bacterien, zij zullen zich nestelen aan de binnenkant. zodat deze niet uitspoelen.

de spons houd het grootste vuil tegen( blad,modder, vissenpoep etc)
belangrijk om dit filter 1/2 per week uit te wassen.

het houtskool is weer een fijner filter, en het houtskool werkt postitief t.a.v de ph waarde. deze maak alleen schoon als je eventueel veranderd van vijver, verder niet.

het is logisch dat als je net je vijver gemaakt hebt er geen batrieen in zitten, deze kan je in het tuin centrum kopen, maar als je op jou grote van vijver uitgaat, kan je uit een bestaande vijver met 3 /4 emmers vodoen.

zie afbeeldingen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, zo kan ik wel wat geld besparen!