mag een verwarmings leiding achter de koelkast doorlopen ?

we zijn onze keuken aan het verbouwen de verwarmings leidingen lopen net boven de plint. achter het keukenblok door

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

De koelkast is meestal gebouwd om direct tegen een muur te kunnen plaatsen, er is ruimte onder en achter de koelkast, de zijwanden en bovenkant vallen meestal direct tegen de muur, in de bovenkant zit aan de muurkant een rooster, daar mag je dus ook niets opzetten.
Er loopt dus een soort luchtkanaal van onder naar boven waardoor de zwarte "radiator" gekoeld wordt.
Door de lucht te gaan voorverwarmen door een verwarmingsbuis, kan de koelkast moeilijker zijn warmte kwijt en zal meer energie gaan gebruiken.
Het is beter de leiding te isoleren, maar pas op dat je met dikke buisisolatie niet het luchtkanaal van de koelkast afsluit, je moet dan de koelkast verder van de muur afzetten of dunne buisisolatie gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ vooral ook voor dat laatste stuk.

Andere antwoorden (3)

Mag wel, maar extra isoleren!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
volgens mij hoe warmer het achter de koelkast is hoe beter hij werkt maar van die isolatie buizen er omheen kunnen geen kwaad
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
twee warmtebronnen dus het kan geen kwaad, wel zorgen dat de warmte weg kan zowel de aanvoer onder de koelkast als boven achter de koelkast verluchtingsgaten voorzien.