Als je de elektra van een huis deels aanpast gebruik je dan draden in de aanwezige kleuren (oud) of volgens de nieuwe kleurcodering?

Toegevoegd na 3 minuten:
Doorgaan met de oude kleuren houdt het overzichtelijker maar draad in de oude kleuren is minder goed verkrijgbaar. En misschien zijn er nog andere argumenten voor het een of het ander. Is er een regel voor? Of een gangbare praktijk?

9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Nieuw.

Er is ook geen reden om de oude kleuren te gebruiken.
Als het goed is, zullen er geen twee kleuren voor dezelfde functie gebruikt gaan worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Die laatste zin zeg ik precies verkeerd om:
Dezelfde kleur zal niet voor twee functies gebruikt gaan worden.

Er zal geen verwarring ontstaan omdat er nieuwe kleuren zijn gekozen. En geen kleuren die al ergens anders voor gebruikt werden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Er zal inderdaad geen verwisseling kunnen optreden want er is geen nieuwe kleur die ook in het oude systeem voorkwam. Maar dat was ook niet mijn vraag. Ik vroeg me af of er hiervoor een regel of bij electriciËns gangbare praktijk was
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nieuw
Die nieuw kleuren zijn er niet voor niks, als je de oude blijft gebruiken blijf je met oude zooi zitten.
Ook lijkt het anders dat er oude draden inzitten. Dit is zo logisch (ik doe ook elektra werk) dat ik denk dat er niks over in de NEN1010 staat.

Andere antwoorden (1)

Ik zou de oude kleuren (laten) vervangen door de nieuwe kleuren. Je ben toch bezig.
Voor zover ik weet zijn er geen regels voor, maar de oude PVC-bedrading is waarschijnlijk al weer zo'n 40 jaar oud. Mocht het zo zijn dat er nog canvas of rubber bedrading aanwezig is dan moet deze sowieso vervangen worden. Dit in verband met een verhoogd brandgevaar!