Zijn Stro Cement platen (+/-1975) Asbesthoudend? (Typische binnehuis isolatie gebruikt scholen en andere utiliteitsbouw)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
34.4K

Antwoorden (2)

Zekerheid over de aanwezigheid van asbest kan alleen een gespecialiseerd bedrijf geven na microscopisch onderzoek, maar dit ziet er wel zeer asbestverdacht uit en in 1975 was productie en toepassing van asbest nog toegestaan en heel gebruikelijk. Als het onbeschadigd is en niet verwijderd hoeft te worden kan je het rustig laten zitten. Dan kan het in het geheel geen kwaad. In alle andere gevallen doe je er verstandig aan een gecertificeerd bedrijf in de arm te nemen voor onderzoek en eventueel vervanging. Zie daarvoor de link.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Stro cementplaat is gemaakt van stro en cement werd vroeger gebruikt voor isolatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aansteker erbij en je weet 100% zeker dat het geen asbest als als de vezels verbranden. Gloeien de vezels dan bijna zeker dat het asbest is en kan je het eventueel nader laten onderzoeken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals ronron1212 al zegt de platen zijn gemaakt van stro en cement.
Zover ik er mee bekend was zat er geen asbest in, ik heb nog eens uitgebreid lopen zoeken op het internet en de enigste verwijzing naar deze platen in verband met asbest komen van asbestverwijderingsbedrijven.
Ze adviseren om hun in te huren maar nergens zeggen ze dat ze ooit strocementplaten met asbest hebben aan getroffen. Voor mij voelt het aan als iets om door de angst voor asbest geld te verdienen.
Maar als iemand weet dat deze combinatieplaten echt hebben bestaan dan zou ik het graag horen ondersteund met een goede bron om het te verifiëren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bangmakerij, zoals zoveel asbest verhalen.
Gewoon de aanstekertest doen, hier uitleg met bron:
http://www.goeievraag.nl/huis-tuin/doe-het-zelf/vraag/463394/asbest
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jackd, de aanstekertest? Lijkt me niet echt zo eenduidig. En vooral: cement, is dat ook brandbaar dan?
Ronron1212: het zou niet de eerste keer zijn dat een product een bepaalde naam heeft die dan ook gegeneraliseerd wordt tot ook alle varianten erop. Mij lijkt het dus niet abnormaal dat een product dat op uitzicht wordt benoemd evengoed additieven als asbest kan hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Brechts
Inderdaad de aanstekertest zal hier niet veel uithalen want de houtvezel zal branden en het cement gaat gloeien.
De plaat kan asbest als additief hebben maar dat kan je trui ook. Ik zou niet weten om welke reden je asbest aan de plaat zou willen toevoegen, het wordt er niet minder brandbaar door want de houtvezels blijven brandbaar.
De vraag blijft hebben deze combi platen ooit bestaan? Pas als deze vraag positief is beantwoord komt de vraag of de platen van Ruud ook asbest kunnen bevatten aan de orde.
ronron1212
8 jaar geleden
Ja die hebben bestaan en de foto staat bij de vraag. Werd vroeger veel gebruikt in de bouw.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cement bestaat niet uit vezels en het gloeit ook niet. Er zijn geen slechts enkele kunstvezels (die je in oude bouwmaterialen nauwelijks tegenkomt) die gloeien zoals asbest en niet verbrander. Dezelfde vezel zal steeds opnieuw hetzelfde gloeien. Probeer maar een keer uit met een stukje asbest, dan kan je het altijd herkennen. Om bij deze platen te blijven.
Of ze hebben bestaan met asbest?
Zou altijd kunnen dat er een klein bedrijf ooit wat asbest afval bij het cement gegooid heeft.
Onwaarschijnlijk, dus bijna zeker dat ze veilig zijn, i.p.v. een aansteker zou ik er aan kleine brander op zetten, dan zie je meteen als er toch vezels gaan gloeien. (dat doe je niet als je vermoedt dat het wel asbest is)
ronron1212
8 jaar geleden
@gerardkh hier een stuk over een huis dat te koop staal genoeg onderbouwing voor het bestaan van de stobetonplaten
Vrijstaande voormalige veestal/sorteerruimte met een oppervlakte van circa 90 m2, bouwjaar jaren ’70. Opgetrokken in steensmuren waarboven een zadeldak, geïsoleerd met strobeton en tempexplaten, gedekt met pannen. Het object is toegankelijk via houten schuifdeuren (2,20 m hoog) en twee houten schuifdeuren en voorzien van een betonvloer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212
Het bestaan van strobetonplaten ontkent niemand, maar bestaan strobetonplaten gemengd met asbest zoals de vraag luidt?
ronron1212
8 jaar geleden
@gerardkh ok. Maar er is niets bekend over dat deze platen asbest bevatten gewoon beton met stro
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De angst voor asbest is hysterisch. Het is alleen gevaarlijk voor degenen, die het beroepsmatig verwijderen. Zie Wikipedia. Houtwolcement plaat wordt al jaren gebruikt en is uitstekend brandvertragend.
Dit zijn houtwolcement platen, verkocht onder de naam heraklith. Zij zijn beslist vrij van asbest.

Toegevoegd na 9 uur:
www.heraklith.nl
Werkt bij mij wel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
De link naar de bron werkt niet. Kan je deze opnieuw toevoegen in het bronnenvak?