Ik wil houten deuren met een gladde bovenlaag laten verven. Wat kan ik dan het beste voor verf nemen en moet ik ook grondverf nemen?

Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik kan ook niet teveel uitgeven.
Daar het voor mij moeilijk is naar een winkel te gaan stel ik de vraag hier.
Bedankt voor uw reacties.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (2)

Het zijn dus gefineerde (plastic) deuren. Het beste is deze af te lakken met een lak op acrylbasis (waterbasis) anders zit iedereen zo high als een garnaal na het lakken. Lak aanbrengen met gladde lakroller. Wel deuren goed vetvrij maken en beslg eraf halen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de deuren al eens geverfd zijn, hoef je geen grondverf te gebruiken, licht opschuren en dan een nieuwe laag erop is meestal voldoende, wel is het aanbrengen van grondverf nodig bij deuren die veel donkerder zijn dan de kleur die je wil, of als een deur een felle kleur heeft, dat blijf je anders door de nieuwe laag heen zien en dat kost dan onnodig verf, ivm de vele lagen lak die je aan moet brengen.
Is de deur nog nooit geverfd, ook dan is een grondlaag onder de nieuwe laklaag nodig, dit om de verf goed te doen hechten. Grondverf kun je gewoon van een huismerk nemen, de aflaklagen kun je beter met een merkprodukt doen, dit omdat de merken, zoals Histor, Rambo en de andere, beter uitvloeien dan de de goedkopere, vaak zijn er kortingakties bij de bouwmarkten, zodat dat ook betaalbaar kan blijven. Let er ook op dat je de juiste roller bij de verf kiest en verwijder voor het verven de klink van de deur.
Voor 1 deur heb je aan een 500 ml potje grondverf en 500 ml kleurlak voldoende, succes.

Toegevoegd na 8 minuten:
Begin met het ontvetten van de deur, dit kan met water met daarin een scheut ammonia, maar ook met st Marc, of HG verfhechtreiniger, deze 2 laatste hebben als voordeel dat ze niet stinken.
Schuur vervolgens de deur licht op, neem het stof af en de deur is klaar om in de grondlak te worden gezet ( indien nodig), schuur tussen de verfbeurten de deur weer licht op, gebruik hiervoor fijn schuurpapier en neem telkens het stof af. Breng vervolgens de volgende laag aan, lees de droogtijd tussen de lagen in op de verfbus. Pak de roller tussen de lakbeurten in, in aluminiumfolie, leg dit op een niet te warme plek weg. Gebruik voor grondverf en kleurlak een aparte roller.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt ik ben weer wat wijzer geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ook wel belangrijk is, rol eerst de zijkanten van de deur, dus de smalle delen, waar je niet tegenaan kijkt, begin daarna aan het grote vlak, rol nat over nat, koop er ook een klein kwastje bij, om de randjes die in de uitgevreesde delen, die je vind in de zijkant van de deur, waar het deurbeslag in is geplaatst, te raken. Doe geen moeite de deur in 1 keer dekkend te krijgen, beter meerdere lagen aan moeten brengen en dat je deur netjes is, dan 1 lelijke laag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De lak is best een krasvaste polyurethaanlak op solvent of watergedragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Rambo interieurlak is op waterbasis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar voor een deur zijn ook de Histor en Sigma erg geschikt, een verf op waterbasis is sneller droog. Een interieur lak, is extra krasvast, maar dat is voor een deur meestal geen noodzaak, kies in ieder geval een merklak, deze is veel makkelijker en mooier aan te brengen, voor de grondverf, kun je wel gewoon een huismerk nemen.