Stroom opwekken/opslaan om een dompelpomp te laten werken?

Kan ik op een of andere manier stroom opwekken en/of opslaan om mijn dompelpomp om de 3 uur een 5 tal minuten te laten pompen?

Ik dacht eerst aan een soort rad of een klein zonnepanneel.

Is zo iets mogelijk???

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe betrouwbaar moet het systeem zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alles kan, maar dit zet geen zoden aan de dijk. Het energieverbruik is zo laag dat de energie om al die zaken die jij nodig zou hebben (windmolentje, zonnepaneel, accu) te kunnen maken waarschijnlijk meer is dan wat je bespaart.

Antwoorden (2)

Aan de vraag te zien staat de dompelpomp ergens waar je niet kunt beschikken over het lichtnet. In dat geval zou je er een aggregaat bij kunnen plaatsen die om de drie uur 5 minuten draait, een schakelklok dus die op de accu van de aggregaat werkt.
jc54
9 jaar geleden
Zonnepaneel, omvormer/lader, accu, omvormer, tijdklok, dompelpomp.

Een dompelpomp trekt meestal nogal wat stroom,
je zal een zware omvormer nodig hebben.

Als een 12V of 24V pomp genoeg water kan verplaatsen voor waar je het voor nodig hebt, dan heb je geen omvormer nodig. (misschien is 10 i.p.v. 5 minuten ook een optie)