Is het hebben van geen aarde in huis gevaarlijk? En hoe gaat een aanleg van aarde in zijn werk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
22K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In oudere huizen werd vaak de (gietijzeren/koperen) waterleiding gebruikt. Als die later vervangen is door kunststof dan is de aarde 'verdwenen'.

Het beste antwoord

Het is extreem gevaarlijk om geen "aarde" in huis te hebben, m.n. in de badkamer en keuken en andere natte cellen. Het aanleggen van een "aardepin" bij de stoppenkast dien je het liefst door een erkend installateur te doen. Het is niet zo moeilijk zelf te doen, maar je verzekering denkt daar anders over. Tevens moeten er allemaal nieuwe leidingen worden getrokken naar de natte cellen (geel-groene-installatiedraad erbij trekken). Afhankelijk van waar alles is gelokaliseerd, kan het een flinke klus zijn.

(Overigens hoe oud is dat huis, als het geen be-aarding heeft?).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik krijg altijd stroom in de keuken wanneer ik twee ijzeren bronnen aanraak, daarnaast zit er soms ook stroom in het water etc. De stroomschokken zijn gemeten en die bevatten 30 volt, er is mij dus gezegd geen water meer te gebruiken totdat het gemaakt word, dit is pas morgen, maar verder heb ik geen idee hoe zoiets te werk gaat, ben namelijk een vrouw.. Maar de vloer is ook niet stroomvrij, als er een vochtige handdoek op de badkamervloer ligt dan gaat de badkamerkraan stroom geven..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet extreem gevaarlijk zolang al je apparaten in orde zijn. De 'randaarde' is pas nodig als het fout gaat.
(Vergelijk een airbag/autogordels in je auto: zolang er niks fout gaat zijn die volkomen overbodig.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou Senada: klinkt niet best.
blij toe dat er morgen iemand komt kijken
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Senada...ik ben ook vrouw, maar ik trek zelf kabels in mijn huis ;-) En ik kan ook koken, en taart bakken hehe. Dus dat heeft er niets mee te maken. Je interesseert je voor iets of niet. Maar om dan maar te zeggen dat je het niet snapt omdat je vrouw bent, is nogal negatief, ook naar jezelf toe.

Andere antwoorden (3)

Het is niet gevaarlijk zolang jouw installatie voorzien is van een aardlekschakelaar. Apparatuur met randaarde zoals wasmachines kunnen echter vaak de aardlekschakelaar doen afschakelen, het is beter die aan te sluiten op een geaarde groep zonder aardlekschakelaar. Voor het aanleggen van aarde wordt een koperen aardpen in de grond geslagen tot ruim onder het niveau van het grondwater, hierop wordt in de meterkast de (nieuw aan te leggen) bedrading voor de geaarde groepen aangesloten. Er zijn gespecialiseerde bedrijven die een aardpen in een paar uur kunnen slaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet helemaal waar geus: de aardlekschakelaar zit niet aan aarde. Hij 'meet' het verschil tussen heengaande en teruggaande stroom, en als er stroom weglekt (naar aarde bijvoorbeeld...) schakelt de boel uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
AdrieK heeft gelijk, een wasmachine moet aangesloten worden op een geaard stopcontact van een groep waar juist geen aardlekschakelaar op zit. De aardlek schakelaar werkt als differentiaalschakelaar onafhankelijk van een aanwezige randaarde. Hij schakelt al af bij een lekstroom van 30 mA terwijl de normale stroom 25 A kan bedragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tegenwoordig zijn de wasmachines goed genoeg om achter een aardlekschakelaar aangesloten te worden.
In nieuwe installaties zit dan ook alles achter een aardlekschakelaar.
Als je in een rijtjeshuis woont dan lijkt het mij onvoorstelbaar, dat je geen aarding in de zin van bliksemafleiding hebt. Pas als je in een vrijstaand huis woont dat grondig door een doe-het-zelver is verbouwd, moet je je dat afvragen. Aarding voor bliksemafleiding zit namelijk al in het design van de dakconstructie. Ook zullen de echte natte cellen (badkamer, sauna) een aarding in de vloer moeten hebben.

Vraag altijd advies aan een installateur die hiervoor gecertificeerd is.

Deze installateur kan ook eenvoudig checken, of andere aardingsbeveiligingen tbv electrische veiligheid, aanwezig zijn.

Ga hier nooit zelf mee aan de gang, tenzij je exact weet waar je mee bezig bent en dit ook naar je verzekeraar kunt verantwoorden.

Toegevoegd na 16 minuten:
Het betreft het BRL 1201 certificaat, lang niet alle installateurs hebben dit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nonsens, Geus. Klasse LPL3
Bliksembeveiliging van klasse LPL3 is de traditionele vorm van bliksembeveiliging. Daken zijn als volgt beveiligd:
normale dakconstructie: daknet met mazen van 20 x 20 m;
daken waar in metaal is verwerkt: daknet met mazen van l0 x 20 m;
hellende daken: opvanginrichting gebaseerd op een beschermingshoek van 60º.
Afgaande leidingen om de 20 m.
De beveiligingsgraad is afhankelijk van de volgende aspecten: voornamelijk de afstand die is aangehouden tussen metalen delen van het object en de uitwendige bliksembeveiligingsinstallatie;
de uitvoering van de opvanginrichtingen met eventueel aanvullende opvangers voor materieel dat op het dak is geplaatst.

De voor deze klasse te hanteren beveiligingsgraad is 0,8. Klasse LPL2
Bliksembeveiliging van klasse LPL2 is de verbeterde traditionele vorm van bliksembeveiliging. Daken zijn als volgt beveiligd:
normale dakconstructie: daknet met mazen van 20 x 20 m;
daken waarin metaal is verwerkt: daknet met mazen 10 x 20 m;
hellende daken: opvanginrichting gebaseerd op een beschermingshoek van 60º
Afgaande leidingen om de 20 m.
De beveiligingsgraad is afhankelijk van de volgende aspecten: de afstand die is aangehouden tussen metalen delen van het object en de uitwendige bliksembeveiligingsinstallatie;

de uitvoering van de opvanginrichting met eventueel aanvullende opvangers voor materieel dat op het dak is geplaatst.

De voor deze klasse te hanteren beveiligingsgraad is 0,9.
Als uw installatie beveiligd is met een verliesstroom- schakelaar van max. 30mA is het gevaar beperkt.

De waterleiding wordt dikwijls als aarding gebruikt omdat water en de metalen leidingen geleidend zijn. Dit is niet meer aan te raden omdat tegenwoordig veel waterleidingen van polyethyleen zijn (zwarte buis)

Een aarding kan u zelf plaatsen door in de buurt of onder de tellerkast een daartoe voorzien staaf van +/-3 meter in de grond te slaan en daar uw aardgeleider op aan te sluiten.
Verder moet die dan in de installatie verdeeld worden.
Die kan u kopen in elke elektro zaak.
Zie verder in de bijlage.

Een aarding en een bliksemafleider hebben niks met elkaar te zien, dat zijn 2 afzonderlijke dingen in een gebouw.
Een bliksemafleider heeft wel een goede aarding nodig.