Klopt het dat (zwarte) hoogglans verf niet méér glans krijgt met een laag hoogglans lak (transparant) er over?

Ik heb mijn piano geverfd met zwarte hoogglans verf (alkydbasis) en was van plan die af te werken met 1 of 2 lagen transparante hoogglans lak. Maar in de winkel werd me verteld dat het qua glans niet uitmaakt of je er wel of geen laklaag overheen doet. Klopt dat?
(lijkt mij namelijk dat het veel meer gaat glimmen met een extra laag..)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Het gaat inderdaad niet meer glimmen door er een extra laag lak overheen te doen. Sterker nog: Als je piano nu netjes glad & glanzend is, loop je het risico het minder mooi te maken (Druipers, haren, strepen). Voordeel va neen transparante laag is wel dat er minder snel beschadigingen in je zwarte lak komen. Nadeel is: Ook blanke lak heeft iets kleur, en in de zon wil dat nog wel eens verkleuren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Schik, je hébt toch al hoogglans gebruikt, dus ik vermoed dat ze in de winkel gelijk hebben. Al was het maar omdat ze echt wel graag die hoogglans lak aan je verkopen ;-).
Goeie winkel dus die je niets aan smeert.
Maar als je toch twijfelt, koop je gewoon een klein potje hoogglanslak en lak je bijvoorbeeld de bovenkant van je piano en bekijk je of je verschil ziet. Door de extra laklaag zal je de bovenkant van de piano in ieder geval een extra beschermlaag geven zodat je er iets op kan zetten zonder het probleem van beschadigen.
Dus je doet het in ieder geval niet voor niets.
Lak ze :-)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is meer dan een verkoopargument. Het is alleen de vraag of je de meerwaarde er van ervaart?
Kristal
12 jaar geleden
Sjaddie, ik denk dat je me niet goed begrijpt. (of ik jou nu niet? ;-)
Maar ik bedoel te zeggen dat ze Schik een hoogglanslak aan hadden kunnen raden zodat ze weer iets konden verkopen. Dat deden ze dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps... klopt helemaal!
Het zwart gaat niet meer glanzen door afwerken met een hoogglanslak, maar het zwart wordt dieper en krijgt meer 'body', waardoor de glans voller / boller zal tonen.
Dit is bijvoorbeeld ook de kracht van het Chinees rood. Dit heeft als basis een rood, maar door het meerdere keren aflakken met blanke hoogglanslak (tot wel acht lagen) wordt de kleur dieper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
ha... weer iets geleerd :-) +1 Maar hoe zit het met het antwoord van Jelle? Verkleurd het dan niet in de zon?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de piano al in de zon plaatst zal er op termijn sprake zijn van verkleuring tengevolge van de UV straling(wat niet?).
Daarnaast is het inderdaad zo dat terpentineverdunbare lak enige verkleuring (vergeling) geeft, maar als je de piano in het geheel een aantal keren lakt zal dit niet opvallen, omdat zwart een 'sterke kleur' is.
Het zal hooguit waarneembaar zijn als je het oorspronkelijk zwart naast het gelakte zwart plaatst.
Ha, die Schik;

De beste manier waarop je een hoogglans laklaag zo goed mogelijk kunt laten glimmen is door het oppervlak zo goed mogelijk voor te behandelen. Hoe gladder de ondergrond, des te dieper de glans. Dat geldt voor elke laag die erover heen komt. Dus liever twee (of drie) keer in de grondverf dan één. En tussendoor met zeer fijn waterproof schuurpapier heel licht en nat opschuren. En de laatste laag grondverf meng je met verf in de juiste kleur. De beste glans krijg je dan vervolgens door te spuiten in plaats van met de kwast te schilderen. Ook hier weer in meerdere dunne laagjes. Transparante lak kan wel bijdragen tot een diepere glans, maar kan de onderlagen ook verpesten. Ook hier krijg je met het spuiten van meerdere dunne laagjes. Hou er wel rekening dat spuiten in een zo stofvrij mogelijke omgeving dient te gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal wil één enkele laag aflak nog wel eens een beetje wegslaan op de grondverf.Je kan de piano misschien nog een keertje licht slijpen met met fijn schuurpapier korrel P360 en dan nóg een keer in de zwarte hoogglans (van een goed merk) zetten.En anders als het te weinig glimt nog een paar lagen blanke hoogglanslak.Omdat je dat op een zwarte piano geen vergeling zie t.o.v een witte.En elke laag de tijd geven om uit te harden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je de kleur wilt verdiepen en de glans wilt verhogen dan is er eigenlijk maar een goede manier.

Dezelfde als waarmee auto's tot hoogglans gepolijst worden kan je ook je piano met een poetsmiddel en poetsapparaat tot hoogglans polijsten.