Buitenlamp met sensor aansluiten?

ik wil graag weten welke draden ik van de foto moet verbinden om de sensor van de buitenlamp te laten werken. nu brand ie permanent.

Toegevoegd na 6 uur:
Allereerst veel dank voor de hulp hier. Ik heb vanmiddag diverse combinatie geprobeerd maar krijg de sensor nog niet werkend. op foto 1 zie je de lamp zoals ik hem aankocht. op foto 2 zie je dat de lamp zelf brand op twee witte dragen en dat de sensor apart drie draadjes heeft die ik op de één of andere manier moet inbinden. het werkt in elk geval niet zoals ik de lamp kocht. Iemand een idee welke draadjes waar moeten van de sensor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (3)

bruin op bruin, blauw op blauw, de rode is voor een extra lamp (eventueel) dus deze niet aansluiten

Toegevoegd na 32 minuten:
blauw op de blauwe + witte
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niks aan te te voegen. (wel ff stroom eraf natuurlijk..) Sowieso is dit verkeerd, want als je het permanent aan wilt zetten dan hoort blauw op blauw-wit en bruin op rood-wit. Als het niet werkt dan goeie kans dat de sensor defect is, gebeurt wel vaker en kan ook door verkeerd aansluiten komen.
Houd de kleuren zoveel mogelijk op elkaar. dus blauw op blauw en bruin op bruin.
OP deze manier doet de sensor het ook omdat de sensor over deze twee draden geschakeld zitten.

Gebruik in een sensor lamp GEEN spaarlampen deze gaan snel stuk (een spaarlamp kan maar tussen de 4000 en 5000 keer schakelen) en begint pas licht te geven n een paar minuten.

Op onderstaande link staat eventueel een document over de basis van elektra.
Daar kunt u zien waar de kleur draden voor staan en waar ze naar toe horen te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Happyboy heeft de kleuren goed,
de kleuren moeten matchen, dat is de enige manier.
De rode draad wordt dan niet aangesloten op het lichtnet, dit is de schakeldraad. (vergelijkbaar met de zwarte achter een normale schakelaar in huis)

Verkeerd aansluiten kan dit soort sensoren kapot maken, weinig aan te doen, dus een nieuwe sensor er op zetten.
Het zou ook kunnen dat ie het nooit gedaan heeft.

Je zegt dat ie het wel gedaan heeft toen je hem kocht. Dan weet je toch hoe het moet?
Hoe oud is ie, misschien wat vocht erin gekomen?

Aan de achterkant van de printplaat kan je vaak beter zien of er iets fout is gegaan. Een losse soldering is makkelijk te maken, een zwart brandplekje is einde verhaal voor de sensor.

ps. het enige wat zou kunnen is bruin en blauw omwisselen. Dus bruin op blauw en blauw op bruin, maar eigenlijk zou dit niet mogelijk uitmaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is dus een nieuwe lamp:
dan twee opties:
-de sensor was kapot bij aankoop.
-de sensor is kapot gegaan door verkeerd aansluiten. In beide gevallen kan je teruggaan en waarschijnlijk krijg je dan een nieuwe.