Hoe moet je een met kalk gewit plafond behandelen, om met Latex te overschilderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.3K

Het beste antwoord

Je moet het plafond eerst goed schoonmaken en daarna voorbehandelen met fixeermiddel.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Goed schoonmaken zodat het plafond stof vrij is.

Eventuele roet, nicotine vlekken en vocht plekken voor behandelen met een isolatie verf. (bij vocht plekken altijd groter insmeren i.v.m. het nog werken van een vlek)

En nu latex erop. Bezuinig niet te snel op latex. de goedkope latexen moet je gemiddeld minimaal 3x doen, de betere latexen maar 1 of 2 keer. Dus heb je voor de goedkopelatex al snel 3x zoveel nodig (3 maal goedkoop latex is evenduur als dure latex) en je moet 3x zoveel werk leveren.

Vaak zijn de betere latexen ook water afneembaar.

in geval van een kalk plafond zorg er wel voor dat de kalk nog goed vast zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een met kalk gewit plafond moet de kalk in zijn geheel verwijderd worden als men de plafond wil latexen. Kalk laat zich goed verwijderen met warm water. men wrijft met
een een natte doek de hele plafond schoon, er mogen geen kalkresten blijven zitten. Laat het plafond hierna goed drogen. Bij een poreuze ondergrond de plafond voorstrijken met voorstrijk voor latex. Hierna de latex aanbrengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met water en zeep schoon maken tot er geen wit meer afkomt. Of fixeren met o.a. fixeer van Alabasine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Flevopolder min de letters -der daar is een product naar vernoemd bij de bouwmarkt te koop. Dat is zo'n wondermiddel! Je kan er alles mee voorstrijken. Het is een hars dat de poeierende lagen vastzet. Succes!