Bij het doortrekken van het toilet komt water aan de buitenkant van de toiletpot door het gat waar de schroef voor de toiletbril zit. Hoe kan dat?

Als je aan de buitenkant van de pot onder de rand kijkt, zie je achteraan aan iedere kant een gat met een schroefdraad. Uit dat gat komt schoon spoelwater. Kan ik dat zelf oplossen of moet daar echt een specialist naar kijken? Ik denk dat er iets verstopt zit, waardoor een deel van het water niet door de normale rand het toilet in loopt, maar tegengehouden wordt en een andere uitgang zoekt. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
24.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar khepput, kan daardoor water door het gat wat in de pot zit voor de bevesting van de bril komen? Het lekt niet, het loopt er gewoon in een flinke stroom uit op het moment van doortrekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eh, hij zit er al 14 jaar.... altijd goed gegaan. Kan het zijn dat er binnen iets blokkeert waardoor het water naar dat boorgat kan stromen? ik heb geen idee hoe de dwarsdoorsnede van een toiletpot eruit ziet, wat met wat in verbinding staat? Ik weet het ook niet hoor, misschien is er iets lek, maar het druppelt niet, het stroomt echt en alleen bij het doortrekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou de bril er even afhalen en kijken of je dan meer kan zien, ook dan even doortrekken.
Zoals khepput zegt hoort er geen verbinding te zijn.
(de bril eraf halen is heel makkelijk)

Het beste antwoord

Je moet eens kijken waar die pijp van de stortbak de wc ingaat .
En om die pijp zit een rubberen ring .
Kijk goed of die ring wel goed tegen de pot is bevestigt .
Of kijk even of die ring niet kapot is .
Dit kun je zien als je kijkt en dan de wc doortrekt .
En jou verhaaltje over een verstopping lijkt mij te ver gezocht .
Om dat te controleren moet je die ring terug duwen
Schoeven van de wc pot losdraaien en dan kun je zo de pot verwijderen en dan kijken .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank jullie allemaal voor het meedenken, maar we hebben maar een loodgieter gebeld. Alles is ingebouwd, de pot zit strak tegen de muur. Nergens een pijp/ring oid te zien zo. Ik ga ervan uit dat het nu allemaal goed komt ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Loodgieter heeft de rubber ring vervangen, alles werkt weer als een zonnetje. dank voor jullie input!

Andere antwoorden (1)

uitgang wc pot sluit niet goed af naar afvoerbuis.zoals vorig antwoord ring vernieuwen.