Onze douche mengkraan is kapot. Na een dag meten komen we tot de conclusie dat onze bovenburen op onze kosten water gebruiken. Hoe kan dat?

Het probleem is eigenlijk medio vorig jaar geconstateerd. Beneden + bovenburen hadden lauw water als wij de de mengkraan (graden kraan) aan hadden staan. Hadden wij de mengkraan uit staan, dan was het water wel overal even warm.

We hebben intussen geconstateerd dat als we de mengkraan aan hebben staan, de buurman water gebruikt maar bij ons de teller loopt.

Je zou denken dat het helemaal te wijten is aan een ontwerpfout in de waterleidingen, maar klopt dit ook?

We hebben een Grohe mengkraan uit 2001

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

De mengkraan heeft er niets mee te maken. Je zult moeten kijken waar de waterleidingen allemaal naar toe lopen. Het best is het een goede loodgieter in de hand te nemen.
11 jaar geleden
Ik zou het even goed na laten kijken.... Lijkt me namelijk niet zo logisch dat de buurman uw water krijgt..
Tenzij de buren een warm water leidinkje van uw CV ketel naar hun huis hebben getrokken wat ik eerlijk gezegd ten zeerste betwijfel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zit zeker een fout in de installatie.
Er ontbreekt ergens een terugslagklep waardoor water van u naar de buren kan vloeien ofwel hebben zij een aansluiting NA uw watermeter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jullie de mengkraan aan hebben staan dan loopt bij jullie de teller, dat is logisch, het zou pas raar worden als de teller gaat lopen als jullie de kraan uit hebben staan.

Als het aan de mengkraan ligt dan zou de leiding van het gemengde water dat naar de douche gaat op de een of andere manier bij de buren uit komen. Dit is bijna onmogelijk.

Je zegt: "na een dag meten"
Wat hebben jullie gemeten?
Hier is namelijk weinig aan te meten, dit is veel makkelijk na te gaan door het met de kranen te testen.
Wat gebeurt er bijvoorbeeld met de hoofdkraan van de buren dicht?

Als je echt denkt dat het probleem aan de leidingen bij de mengkraan ligt:
Dop de uitgang waar je normaal de doucheslang op zet af en zet de kraan aan. (er loopt geen water)
Verbruik verder in huis geen water, de meter zou stil moeten blijven staan. Vraag de buren water te gaan gebruiken, jullie meter zou nog steeds stil moeten blijven staan.
Als dat zo is dan is het iets anders.

Een andere verklaring zou kunnen zijn dat door het gebruik van de kraan de waterdruk iets lager wordt waardoor de warmwatervoorziening van de bovenburen iets minder goed werkt.