Hoe kom ik er achter waar de tweede lichtschakelaar in mijn keuken voor is?

Ik heb in mijn keuken een dubbele lichtschakelaar. Met de ene knop gaat het licht aan maar met de ander gebeurt er niks. Ik heb alle stopcontacten in de keuken getest maar niet een zit op die knop aangesloten. Ik zou graag een tweede lamp op deze knop aansluiten dus moet ik er achter zien te komen waar hij voor is. Heeft iemand tips?

Toegevoegd na 20 minuten:
Ik heb gecontroleerd of de tweede schakelaar loos is maar dat is niet het geval. Deze is gewoon ergens op aangesloten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Bij een dubbele schakelaar komt de stroom door een bruine draad binnen ( in de schakelaar) en gaat met twee zwarte draden weer terug, zie je maar een zwarte draad, dan is de andere schakelaar loos en gaat dus nergens naar toe.

Wil je een tweede lamp aansluiten, dan zal je toch de doos ( dozen ) moeten vinden, waar de stroomdraden in zitten, dan kan je meteen zoeken, hoe het zit met die zwarte draden.
Zonder deze dozen kan je geen aansluiting maken voor je extra lamp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zoiets had ik ook. Heb je toevallig mechanische ventilatie in de woning? Want ik kwam er na jaren achter dat het de knop was waarmee de afzuiging boven het fornuis werd aangezet (dat wist ik pas nadat een monteur de boel gerepareerd had).
Als het zoiets is, dan zul je er geen lamp op aan kunnen sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zet het stroom even uit en maak de schakelaar even open, is de 2e wel aangesloten of is die loos? Het kan ook zijn dat hij wel naar een doos loopt maar er niets op aangesloten is, dus kijk of er ergens op de muur of plafond of zelfs misschien kelder of buiten naast de keukendeur voor een buitenlamp een plaatje zit die over een doos geplaatst is. Hoop dat je hier wat mee verder komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het een dubbelschakelaar in 1 is dan zal deze blijkbaar nergens naar toe gaan omdat er niets op aangesloten is
het enige wat je kan doen is het schakelaar kapje er af te halen en te zien of er een draad aan verbonden is

meestal is op 1 kant de de schakelaars
maar 1 draad aangesloten (bruine draad) die beide van stroom voorziet. of maar 1 van de 2
maar aan de andere kant zou er dan waarschijnlijk maar 1 zwarte draad zitten die ergens heen gaat
waarschijnlijk naar het centrale doosje in het plafond ?
of waar de nu werken de lamp zit

mocht er wel een 2de zwarte draad zijn tja dan is er blijkbaar ooit wel iets op gesloten geweest
of zit er in het centrale doosje in het plafond nog een extra losse zwarte draad die afgesloten is met een draaddop of insteek las
als reserve optie die is dan wel bruikbaar
12 jaar geleden
Gaat de buitenlamp er wellicht mee aan/uit ?
Dat zie je van binnen niet altijd meteen.

Maar soms hebben ook simpelweg niet alle schakelaars een functie meer. Volgens mij is het het meest eenvoudig om het gewoon de vorige eigenaar of huurder te vragen, of anders weet de huisbaas het wellicht.

Als laatste kun je natuurlijk ook altijd met de kabels gaan knoeien, maar dan moet je wel weten wat je aan het doen bent. Netspanning is pijnlijk en in principe zelfs dodelijk !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet natuurlijk niet nu je lamp zit. Maar zit deze aan de wand, dan zit er waarschijnlijk een aansluitpunt in het plafond voor een plafonnière.
Hèb je nu al een plafonnière, dan heb je zeer waarschijnlijk een aansluitpunt aan de wand zitten voor een lamp, deze kan verborgen zitten achter een afdek-dekseltje of hoe dat ook mag heten.
Ook kan het idd voor de afzuiging van de keuken zijn.

Wel altijd eerst de stroom er af zetten voor dat je er mee aan de gang gaat.

Vraagje: zit de schakelaar bij de deur, of bij het kook-gedeelte?