Hoe maak je een kogelscharnier van de voordeur los?

Ik wil mijn voordeur 1cm afzagen om de vloer te kunnen leggen. Daarom wil ik de deur erafhalen. Er zitten kogelscharnieren op. Ik snap alleen niet hoe deze scharnieren werken - hoe krijg je het los? Moet je ergens aan de onderkant aan draaien? Het moet iets simpels zijn, maar het lukt me niet zo 1-2-3. Een antwoord is zeer welkom!

Hartelijke groeten,
Sander.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
44.8K

Het beste antwoord

tussen de twee platen zit een ijzer buisje met losse ringetjes er tussen. aan de onderkant ervan zit een soort dopje. Wanneer je met een kleine schroevendraaier dat dopje verwijder kan je weer met een schroevendraaier, priem of drevel de pen naar boven slaan met behulp van een hamer. Op deze manier kan je de scharnieren uit elkaar halen. ik zou de bovenste scharnier het laatste doen want dan kan je de deur goed in de gaten houden met draaien of eventueel omvallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het onderste dopje kan je er met een schroevendraaier en hamer gewoon uittikken. Daarna kan je hetzelfde doen met de bovenste waar de pen aan zit. Lijkt wel even op dat de lagertjes eruit vallen; deze even opvangen voordat je ze kwijt bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien veel simpelder om per scharnier 4 vijsjes los te draaien aan de deurkant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de scharnier inbraakproof is, zodat het niet mogelijk is de pin eruit te slaan. Enige oplossing: de scharnier losschroeven.
Weet je wel zeker dat je die voordeur netjes en tochtvrij kunt inkorten? Als het niet goed lukt, daalt de waarde enorm.