Kan ik hoogglans verf ook als grondverf gebruiken?

Ik ben kale balken opnieuw in de verf aan het zetten, echter ik denk dat ik te weinig grondverf heb. Ik heb nog wel hoogglanslak staan kan ik dit ook als grondverf gebruiken.

Ik was namelijk van plan om eerst te gronden met grondverf, een laag hoogglans te zetten en dan aflakken met zijdeglans.
Voor het stukje wat ik te kort kom wil ik dan twee lagen hoogglans zetten. Kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.7K

Het beste antwoord

Ja dat kan. Je moet wel goed voorbehandelen ( schuren en dan ontvetten). Er zitten wel een paar nadelen aan namelijk In een aflak zitten geen vulstoffen en meer bindmiddel. Dus eventuele oneffenheden worden minder opgevuld en de laag zal het hout
meer afsluiten waardoor vocht niet uit het hout kan en daardoor de verf er vanaf kan gaan bladeren. Ook is de oppervlakte spanning van een aflak iets hoger waardoor de hechting van een aflak mogelijk slechter is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, het kan wel, maar je hebt kans dat daar de lak op den duur loslaat. Grondverf gebruik je om een betere hechting van de lak te verkrijgen.
jc54
12 jaar geleden
Dat kan prima, ik doe dat weleens om restjes op te maken.
Ik denk dat het iets meer schuren is en het is duurder in gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb ik vaak gedaan, deed er dan wat extra terpentine door de verf heen, zodat deze beter in het hout kon trekken.
daarna twee keer aflakken met onverdunde verf.
Gebruik je onverdunde hoogglans verf, dan bestaat de kans dat deze zich niet goed hecht en er al een laagje op blijft liggen, met als gevolg op den duur weer loslaten.