Ik wil een tafel schilderen die waarschijnlijk ingewreven is met was. Hoe doe ik dat?

De tafel moet donkerbruin worden en ik heb geen schuurmachine.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Ga niet gelijk met een schuurmachine aan de gang!
Anders wordt namelijk de was verwarmd en trekt zodoende nog dieper het hout in.
Probeer eerst de boel te ontvetten,met terpentijn en of ammoniak,komt er geen vet meer los schuur dan met de hand alles luchtig op ,en probeer opnieuw alles te ontvetten.
Is er alleen olie gebruikt,dan luistert het minder nauw,en is ook de hechting beter.
In de meeste verf is namelijk ook olie gebruikt en zodoende is dan ook de hechting beter!
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Tja, schuren is echt een must. Anders krijg je er spijt van. Een schuurmachientje is niet zo duur meer. Voor onder de 30 euro heb je er eentje. Zo'n muisschuurmachine is prima ook voor kleine hoekjes.
Misschien even een beste investering (ik kan niet in jouw portemonnee kijken) maar leen er anders ergens een.
Hout bewerken waar al een laag op zit, en zeker was, dan pakt de verf (niet) goed en blijf je je ergeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vanaf 10,- heb je al een vlakschuurmachine, en die zijn nog handiger ook voor een groot oppervlak + dat het papier goedkoper is.
Na gebruik, gewoon weer doorverkopen.
dan moet je hem net de hand goed schuren, of een schuurmachine lenen. Daarna de tafel goed ontvetten, in de grondlak zetten, de volgende dag weer licht opschuren en aflakken, de volgende dag weer licht opschuren en nog een keer lakken, als laatste laag zou je een laag parketlak aan kunnen brengen, dan wordt hij krasvast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe ontvet je hem het beste?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe het zelf met st Marc of met de verfhechtreiniger van HG, deze stinken ook niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Holle, ik gebruik gewoon een ammoniakoplossing. In wat water met een doek of sponsje afnemen. Stinkt wel en je moet goed ventileren, maar mijns inziens het beste resultaat en de goedkoopste oplossing.
(fles ammoniak bij supermarkten of bv Kruidvat, euro of 2 a 3)
Als de tafel werkelijk ingewreven is met was zal deze schoongekrabt moeten worden.Dit zal gewoon moeten gebeuren met stukjes glas of met een schraapstaal in de richting van de houtnerf.Dus NIET meteen met schuren beginnen daar je met deze bewerking warmte maakt waardoor de was nog dieper het hout indringt.Nadat je de tafel hebt schoongekrabt met glas of schraapstaal moet je de structuur (c.q ruwheid) van het hout kunnen voelen.Dan de tafel afnemen met thinner(dus geen terpentine of wasbenzine) zodat deze goed ontvet is en dán pas schuren met korrel P120 gevolgd door P220.Vervolgens met een vochtige doek stofvrij maken en vervolgens nog even met een kleefdoekje na voor eventuele achter gebleven stofdeeltjes.Nu niet meer met uw handen aan de tafel komen daar de kleefstof aan de vingers zit.Nu kan de grondverf aangebracht worden die 24 uur moet drogen en daarna met de hand licht geschuurd mag worden met korrel P320.Vervolgens mag de tafel afgeschilderd worden met een hoog of zijdeglans.Het mooiste is afwerken met twee lagen hoog of indien men een zijdeglans afwerking wil 1 x hoogglans en de 2e laag zijdeglans.Alle lagen de tijd geven (24uur of meer) en tussen de lagen door licht met de hand schuren en weer stofvrij maken.Neem voor alles verf op terpentinebasis(daar dit sterker is) en doe het afnemen met thinner buiten in de tuin of op het balkon(daar dit uiterst vlambaar is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle behandelingen die vooraf moeten gedaan weet ik echt niet, maar heb eens een tafel gezien waar men als laatste 2x een laag bootlak op had gezet. Super mooi en kei hard.
Alleen een zeem erover en geen kringen.