Hoeveel waterleidingpijp heb ik nodig om een knelkoppeling te monteren? De waterleiding komt maar 1,6 cm uit de muur...

Ik wil een wastafelkraan aansluiten (3/8). Uit de muur komt een 1,6 cm lang stukje koperen leiding 12 mm (koud water). Voorheen zat er een verlengstukje 10 mm ingesoldeerd, maar dit was beschadigd en is verwijderd. Moet er nu zo'n nieuw verlengstukje 10 mm ingesoldeerd worden of kan er een knelkoppeling van 3/8 naar 12 mm op? En is het pijpje daarvoor wel lang genoeg?
NB de warmwaterleiding is wel 10 mm.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.7K

Antwoorden (2)

Het kan.
Maar is de buitenkant van de buis wel mooi schoon en glad?

Als je toch gaat solderen, soldeer dan niet iets in het pijpje maar er iets over.
Om een verbindingsstuk over 12mm te solderen heb je ongeveer 1 cm ruimte nodig.

Als je er iets in soldeert maak je de doorstroom opening kleiner en heb je kans dat de leiding geluid gaat maken.

Toegevoegd na 5 uur:
Als eddijst zegt dat het niet kan dan ga ik meten. :-)

Ik had nog 15 mm afval liggen en daar is was 20mm nodig met ruimte genoeg om de knelring nog 2 mm dichter op het einde van de buis te plaatsen zodat er nog een paar mm buis overblijft zodat ie er zeker op blijft zitten.

Van 12 mm heb ik alleen een koppeling liggen, als ik die opmeet van binnen, rekening houdend met de knelring, dan kom ik precies op 16 mm, je kan dan nog steeds 2mm smokkelen (zonder problemen).

Als het echt niet anders kan en er is geen risico op waterschade, dan zou je nog meer kunnen smokkelen.
In dat geval heeft solderen de voorkeur, echter zijn er genoeg redenen om niet te willen solderen, bijvoorbeeld als er brandbaar materiaal in de muur zit. Zeker als je zo dicht bij een muur moet solderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus ben ik ook weer gaan meten. :-))
Heb het er even bij gepakt.
Eerst gaat de moer op het stukje buis, die later de knelring moet aanknellen..
Die moer is 13 mm. breed.
Hierna heb ik voor de knelring nog maar 3 mm. over
maar de knelring is 13 mm. breed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die knelring kan je toch in de moer schuiven. Dus eerst even zonder moer proberen of de knelring er goed op past.
Dan knelring er weer af, moer erop, knelring erop en dan de koppeling. Hebben we het nu trouwens over 15 of 12 mm?
Volgens mij zijn zelfs de 15mm knelringen die ik hier heb geen 13mm, maar ongeveer de helft van de diameter, dat wordt morgen weer meten. ;-)
(ik heb trouwens 2 soorten, degene met 2 "banen" erin zijn wel wat breder)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt me inmiddels niet helemaal meer onmogelijk, maar dan wel zeer lastig.
Een knelring plaatsen over een oude leiding, gaat bijna nooit en al helemaal niet als er oud soldeer op zit.
En je kan er ook niet goed bij, door de moer.
De vraag gaat over 12 mm. (Buisdikte)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een gewoon stukje schuurpapier en daarna een stukje met een redelijk fijne korrel kom je een heel eind, een knelring kan veel opvangen. De vraag is 12 maar als jij een knelring van 13 breed hebt kan ik me niet voorstellen dat die voor 12mm is. (maar er is er vast eentje die ik nog niet gezien heb) Nog even geprobeerd. Voor 15 mm heb ik 16 mm buis nodig als het vast zit. + 2 mm als het nog los zit, dus 18mm nodig.
En dan heb ik 2 mm buis over aan het eind naast de knelring. 12 mm gaat dus wel lukken als je 16 mm ruimte hebt.
Aan de 2e vraag van gast12.... te zien is ie ondertussen weer een stapje verder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is een compleet wetenschappelijk onderzoek geworden :-)
Maar als je het zo stelt, is het mogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het niet dubbelblind getest hoor.
Lijkt me ook niet veilig: klussen met een blinddoek. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar buiten onze discussie om, is het verrekte moeilijk om op zo een klein stukje koperen pijp, nog iets waterdicht te bevestigen, ben er wel eens twee uur mee bezig geweest, telkens waren er weer waterdruppels of stoom, er moest alleen maar een bochtje op komen, kon de leiding niet leeg laten lopen pffffffffffffff.
Toen waren de knelkoppelingen er nog niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat ken ik.
Op een plek waar ik alles wilde solderen, wilde een sok gewoon niet.
Natuurlijk een plek waar ik zeer slecht bij kon komen, in een kruipruimte van een woonboot.
Ik wil niet meer weten hoe vaak ik het water er weer op heb gezet om telkens weer opnieuw te mogen beginnen..
Hopelijk was dat de eerste en laatste keer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik ken dat probleem, heb het nooit begrepen, deed precies het zelfde als al die andere keren, maar het soldeer wilde maar niet hechten, wel was het een al eerder gebruikt bochtje, het heeft me twee uur gekost en ik kan best wel aardig 'prutsen'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en probeer dan maar eens te verklaren waarom het de 10e keer wel lukte..
Nee dat gaat niet lukken met die 1.6 cm.
Je hebt minimaal 2.5 cm. nodig
Bij een klemkoppeling, schuif je eerst een moer over de leiding, daarna een koperen ringetje, maar dan moet je leiding wel volkomen glad zijn!!
Is het ooit gesoldeerd geweest, dan wordt dat heel erg moeilijk, dat ringetje over de leiding te schuiven.
Dus zal je nu eerst een nieuw stukje koperen leiding moeten solderen op die 1.6 cm, hierna kan je wel verder met een klemkoppeling.
In klemkoppelingen heb je ook verloop stukken
Let op!
Er mag geen druppel water meer in je oude leiding staan bij het solderen, dan krijg je stoomvorming en wordt je soldeer niet heet genoeg.
Succes