Met warm water met afwasmiddel, wat je vervolgens met een spons op het behang aanbrengt.
Goed doorweken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Met een behangstomer eerst het behang goed inweken en dan met de hand hele banen behang in één keer van de muur proberen te trekken.

Beschadigingen aan de muur ontstaan meestal doordat er met een plamuurmes in en onder het behang gestoken wordt, in een poging het los te maken, maar waarbij er per ongeluk in de muur gestoken wordt.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Als het geen behang is met kunststof hart:
Met een vachtroller je muur insmeren met bahang afweek. Dit 2 of 3 keer doen over 15 minuten periode en je kan het behang aftrekken.

Behang afstomen kan ook, maar je hele huis wordt er zeiknat van.

Toegevoegd na 8 minuten:
Afweek werkt specifiek op de lijjm in, en werkt vaak beter dan alleen water.

Helaas de moeilijke weg geleerd (Vorige jaar 1000m^2 behang getrokken.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij doen altijd eerst even met een nat doekje erover heen,. goed nat maken.,
daarna kan je al heel veel behang er zo af trekken.

je kan ook een plantenspuit bij de hand houden voor stukjes die nog niet zo goed loslaten. even spuiten en dan eraf halen
13 jaar geleden
Met een behangafstomer van boven naar beneden werken. Met een braamvrij plamuurmes van plusminus 10-15 cm. breed steek je het doorweekte behang naar het palet van de afstomer toe. Als je dit rustig doet en eerst het stoom het werk laat doen totdat het behang voldoende week is, is de kans dat je de muur beschadigt minimaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe altijd: eerst proberen zoveel mogelijk droog af te trekken, daarna met warm water met een flinke scheut afwasmiddel, goed natmaken (oud douchegordijn eronder) en dan afsteken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met een tuin sproeier die je op druk kunt pompen , 2 maal een volledige muur nat sproeien even wachten 10 minuten dan met een plamuurmes 8 cm. breed papier weg steken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien ik al heel wat kamers behang heb af moeten halen weet ik dat je bij de meeste bouwcentra's diverse behangafweek kunt kopen.
Als je het niet al te veel verdund
(wat eigenlijk wel op de fles staat aangegeven),
komen de banen na het inweken zowat met hele banen tegelijk eraf.
Ik spoot het weing verdund met een sproeifles op het behang.
Met de behangafstomer moet je alsnog met een plamuurmes aan de gang. Ook het zelf mengen van water amoniac een afwas werkt minder dan behangafweek.

Toegevoegd na 11 minuten:
Wel even de tijd geven om goed in te trekken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een afstoomapparaat gebruikt men om behanglagen van de muur te weken.
Werd vroeger het behang door instrijken met water en afschuiven met een oud plamuurmes van de muur verwijderd, tegenwoordig gebruikt men veelal een afstoomapparaat.
Met een afstoomapparaat kan men meerdere lagen in één arbeidsgang afweken, zonder dat de ondergrond wordt beschadigd.
Afstoomapparaten kunnen met verschillende warmtebronen worden geleverd n.l.
a. op gas
b. op electriciteit.
Het type op gas bestaat uit de volgende voornaamste onderdelen.
a. waterreservoir
b. stoompalet
c. gascylinder
Om het geheel goed te laten functioneren treft men o.a. nog aan; een slanghouder, stoomslang, gasslang, en drukregelaar.
Voor de beschrijving van de verschillende onderdelen raadpleegt men de betreffende woorden in dit alfabetisch register.
Het type op electriciteit heeft een electrisch element met thermostaat als warmtebron.
Het teveel aan stoom in de ketel wordt d.m.v. een veiligheidsventiel afgevoerd. Hierdoor wordt de overdruk niet in het afstoomapparaat vastgehouden en bestaat er, bij goed functioneren van het veiligheidsventiel, geen explosiegevaar.
Dit type apparaat is veel kleiner dan het afstoomapparaat op gas en is daardoor gemakkelijker te vervoeren.