Moet ik de verzendkosten betalen bij een retour?

Ik heb een bestelling geplaatst en de gehele bestelling is geretouneerd en verwerkt. De verzendkosten van de retour heb ik zelf betaald. De verzendkosten van het opsturen naar mij, brengt de webshop ook in rekening. Ze verwijst daarbij naar haar retourbeleid.

Voor zover ik weet staat de wet boven de regels van haar retourbeleid. Wie weet hier meer over? Onderstaande website al wel gevonden, maar ik zoek specifiek informatie of het beleid van een webshop rechtsgeldig is.

https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/online-aankopen-retour

VraagAntwoord66
een jaar geleden
Eigenlijk niet eerlijk als het bedrijf dat zou moeten betalen. Zij maken 0 winst aan jou. Ze maken dan zelfs verlies omdat ze de verzendkosten uit eigen zak moeten betalen
Romaysa
een jaar geleden
Klopt. Helaas is dat wel de wet. In dit geval betrof het ook een product wat een productiefout had. Dus eigenlijk is het in deze casus vooral zuur voor mij.

Antwoorden (3)

Als je de link die je zelf meestuurt goed leest, staat daar: Het bedrijf moet aan jou alle kosten van de heenzending (dus de kosten van de artikelen/het artikel én de kosten van de verzending naar jou toe) terugbetalen. De kosten die jij maakt voor het terugzenden van het artikel zijn volgens de wet WEL voor jou - tenzij de winkel natuurlijk meldt (dat kun je voor je bestelt nakijken) dat zij die kosten ook voor hun rekening nemen. Maar in dat geval is dat laatste een gunst, geen recht.
een jaar geleden
Romaysa
een jaar geleden
Dank je wel. Ik heb die link inderdaad goed gelezen. Ik vraag mij alleen af of er een uitzondering geldt, als de webshop in haar voorwaarden expliciet aangeeft de verzendkosten (naar mij toe), niet te vergoeden. Voor zover ik weet, geldt deze uitzondering niet. Maar ik kan dit nergens zwart op wit teruglezen.
Ingevolge artikel 6:230i zijn de bepalingen van afdeling 2 van dwingend recht. Een van die bepalingen is art 6:230r waarin wordt bepaald dat leveringskosten terugbetaald moeten worden. Een eventueel beleid is de consument niet aan gebonden.
een jaar geleden
Romaysa
een jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke antwoord. Hier heb ik wat aan!
Ja, de verzendkosten voor het retourneren van een product zijn voor eigen rekening. Het is afhankelijk van de verkoper of deze de verzendkosten vergoedt. Neem contact op met de verkoper om te vragen of de verzendkosten vergoed worden.
9 maanden geleden