Als je een 2-jarig contract volgt bij een fitnessinstelling (bijv fitforfree) en je komt na 8 maanden in geldnood, kun je dan je abbonement opzeggen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor zover ik weet zit het zo: Dat zal liggen aan de eigenaar van de sportschool, als hij/zij welwillend is kan dat, maar hij/zij is dit niet verplicht. Jij hebt getekend voor een tweejarig contract, dus daarmee verplicht jij je tot betaling voor die twee jaar.

Het beste antwoord

Nee, tenzij die mogelijkheid in de voorwaarden expliciet is opgenomen. Fitforfree biedt die mogelijkheid niet. Bij het aangaan van een dergelijk contract moet je dus kijken of je dit totale bedrag er voor over hebt en kunt betalen. Je zit er namelijk aan vast.

Overigens: volgens de wet mogen contracten maximaal voor één jaar worden aangegaan. Een contractsduur tot twee jaar is alleen toegestaan als de consument daarvoor een significant loyaliteitsvoordeel ontvangt, zoals een flinke korting ten opzichte van het jaarcontract.

Om hier rekening mee te houden staat in de voorwaarden van Fitforfree (art 6b): "Indien het Lid een Hoofdovereenkomst heeft afgesloten voor de duur van 12 maanden of langer, kan het Lid na ommekomst van de termijn van een jaar de Hoofdovereenkomst beëindigen conform sub a van dit artikel met inachtneming van een opzegtermijn van één maand."

Maar, zie art 6e, dan worden de kosten voor dat jaar herberekend omdat dan het voordeel komt te vervallen. Effectief is dat waarschijnlijk nog hetzelfde bedrag. Let ook op art 3f: als je niet tijdig aan de maandelijkse betalingsverplichting voldoet, worden alle resterende termijnen per direct opeisbaar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het probleem , geldnood , is jouw probleem.
Het lijkt me het beste om met de sportschool eigenaar te gaan praten, uit te leggen wat er aan de hand is en of misschien een ‘bevriezings’-mogelijkheid voor jou bij uitzondering zou mogen.
Dit houdt in dat je abonnement bevroren wordt, jij hoeft een periode niet te betalen en daarna ga je weer betalen en loopt het abonnement net zo lang door als het bevroren was.

Leg de sportschool eigenaar uit wanneer je weer wel genoeg geld hebt of verwacht om door te gaan en dat het op die manier wellicht een Win-Win situatie is. Hij krijgt zijn geld en jij kunt dan weer sporten!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Plus !
Vooral vanwege die laatste alinea: geen enkel contract is bindend wanneer alle betrokken partijen besluiten het te verscheuren. De enige manier om dat te bereiken is praten !