Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Op deze pagina vind je alle vragen in de categorie Wetgeving. Vragen over politiek en overheid, verkiezingen en samenleving vind je in één van de gerelateerde subcategorieën.

Nieuwste vragen

Worden gestolen auto's altijd verbeurd verklaard en gaat de opbrengst naar de staatskas?

Ik heb gehoord dat als je een auto koopt die gestolen is je niet alleen de auto kwijt bent en je geld maar ook nog eens de verzekeringsmaatschappij het geld terug moet betalen wat zij aan de verzekerde hebben betaald. Je hebt dan een driedubbele strop, geen auto, geen geld en een schuld.

Maar wat gebeurt er dan met de auto, wordt die door het rijk geveild en vloeit de opbrengst daarvan in de staatskas?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Als je identiteitskaarten en dergelijke bij een inbraak gestolen worden, krijg je dit dan ook vergoed via de inboedelverzekering?

Afgelopen nacht is er bij ons ingebroken. Onder andere identiteitskaarten en rijbewijzen zijn meegenomen. Nu heb ik uiteraard de schade gemeld, maar bij het callcenter van de verzekering wisten ze mij niets anders te vertellen dan dat het aan de expert is om te beoordelen of dit ook vergoed wordt, samen met de boete die je aan de gemeente moet betalen wanneer je nieuwe rijbewijzen en paspoorten aanvraagt.

Nu heb ik al een beetje gezocht en ik kom er niet helemaal uit. Heeft hier iemand helaas deze nare ervaring al eens meegemaakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

In hoeverre is een zorgverzekeraar verantwoordelijk/aansprakelijk voor de informatie die ze over de telefoon geven?

In het bijzonder in mijn situatie:

Ik heb basis + aanvullende zorgverzekering. Ik ben vergoed voor 18 behandelingen bij de fysio. Bij een chronische indicatie voor een jaar.

Ik ben begin vorig jaar een paar keer naar de fysio geweest (blijkbaar 10x, ik houd dat zelf niet zo goed bij).

Juli vorig jaar ben ik geopereerd en vanaf toen bij een andere fysio, met een chronische indicatie.

Deze zorgverlener heeft/had als afspraak dat de eerste 12 uit de aanvullende zorgverzekering moeten komen en de rest dan als chronisch.

Dus dan is er een verschil van 4 behandelingen die ik dan zou moeten betalen.

Deze informatie had ik in eerste instantie niet, ik kreeg een paar weken geleden ineens een rekening van 4 behandelingen. Ik was gewoon naar de fysio gegaan, die heeft toen met de zorgverzekeraar gebeld, die heeft toen via de telefoon gezegd dat er nog genoeg behandelingen in de aanvullende zorgverzekering zaten (wat dus niet zo was). De fysio heeft toen tegen mij gezegd dat alles geregeld was en ik nergens over hoefde in te zitten.

Dus nu is mijn vraag: In hoeverre is de zorgverzekeraar verantwoordelijk voor het feit dat ze over de telefoon hebben gezegd dat alles wel vergoed zou worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

wat kun je doen als je overlast heb van de windklokken van de buren?

Wij wonen in een tussen (koop)woning. Onze buren hebben vier hele grote bamboe windklokken op de tussenschutting gehangen. Deze maken heel veel lawaai. S-nachts worden we er wakker van en overdag is het niet prettig vertoeven in de tuin. Vorig jaar hebben we dit aangegeven en hebben zij de klokken verwijderd. Ze hebben ze echter nu gewoon weer terug gehangen en gaan nu niet in op onze verzoek iets aan de herrie te doen. Heeft iemand suggesties? aanvullende informatie: De schuttig waar de klokken aan hangen is door ons betaald en geplaatst en de buren huren hun woning van een woningcorporatie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Wat zijn je rechten wanneer een prijs in de winkel afwijkt van de prijs die de kassa aangeeft?

Laptop stond in de winkel te koop voor €539. Bij het afrekenen gaf de kassa echter €599 aan. Ik heb aangegeven dat het bijbehorende prijskaartje €539 aangaf en dat de laptop naar mijn weten ook voor die prijs moest worden verkocht.

De medewerker gaf aan dat het een aanbieding van de voorgaande week was en zij de prijskaartjes nog niet aangepast hadden, het kassa systeem was automatisch aangepast. Bij het prijskaartje en het artikel stond trouwens nergens dat het om een aanbieding ging die tot een bepaalde datum/dag geldig was.

Wat zijn op dat moment je rechten qua prijs? Moet de winkel de laptop voor de prijs verkopen waarvoor het artikel wordt aangeboden of heeft de consument in deze zaak gewoon pech?

Als er een prijskaartje van €299 bij stond, had ik zelf ook wel kunnen opmaken dat het niet klopte, dat zou een onrealistische prijs zijn voor zo'n laptop. €539 is mijn inziens echter wel realistisch voor dit artikel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing