Worden gestolen auto's altijd verbeurd verklaard en gaat de opbrengst naar de staatskas?

Ik heb gehoord dat als je een auto koopt die gestolen is je niet alleen de auto kwijt bent en je geld maar ook nog eens de verzekeringsmaatschappij het geld terug moet betalen wat zij aan de verzekerde hebben betaald. Je hebt dan een driedubbele strop, geen auto, geen geld en een schuld.

Maar wat gebeurt er dan met de auto, wordt die door het rijk geveild en vloeit de opbrengst daarvan in de staatskas?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Raar maar waar: als je een auto koopt dien je te onderzoeken of het allemaal klopt. Zelfs al is de auto heel netjes omgekat, dan nog had je dat moeten zien, vindt de rechter, en word je gezien als heler. Verzachtende omstandigheid kan zijn dat het moeilijk te zien was, dus je krijgt geen straf. Maar de auto ben je wel kwijt, en die gaat in principe terug naar de echte eigenaar. Of diens verzekeringsmaatschappij, als ze al hadden uitgekeerd.
Domeinen heeft daar niets mee te maken. Daar komen spullen terecht die in beslag zijn genomen door de belastingdienst en zo, en de opbrengst is voor de staat.
teusvh
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vergeet de pluk ze wet.
teusvh
12 jaar geleden
Aleen spullen van de staat worden geveild bij Domeinen. In beslaggenomen, of afgedankt door een ministerie. Inbeslagname kan door de belastingdienst, waaronder de douane, maar ook spullen die door het OM of de rechter verbeurd zijn verklaard. Als de politie iets vindt dat gestolen is gaat het terug naar de eigenaar. Als de verzekering uitkeert worden zij op dat moment eigenaar. Wordt de auto alsnog gevonden dan kun je aan je verzekeraar vragen of je 'm mag hebben, maar dan willen zij de uitkering terughebben natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als de auto door de rechter verbeurd wordt verklaard op basis van de pluk ze wet worden ze verkocht bij de domeinen. Een auto die verbeurd is verklaard mag niet terug geven worden aan de verzekering, verzekering kan wel de schade verhalen op de heler.
teusvh
12 jaar geleden
Eerste zin: correct.
Nee, de schade wordt in eerste instrantie verhaald op de dief, niet op de heler. Een auto in beslag nemen obv de plukzewet kan slechts bij de eigenaar, dus als-tie van de verzekering is kunnen ze hem niet in beslag nemen. Bij de belastingdienst is dat anders. Die kunnen dingen in beslag nemen bij de houder, degene die feitelijk over de auto beschikt, dus ongeacht wie de eigenaar is. Zogeheten bodemrecht. In dat geval krijgt de eigenaar een vordering op de houder (die hem dan dus niet meer heeft), en zij zoeken het maar uit.
Hou svp de begrippen eigenaar en houder uit elkaar. Als je een gestolen auto hebt ben je geen eigenaar! Er is immers nooit een geldige titel (rechtsgrond) geweest voor de eigendomsoverdracht. De auto kan wel in beslag worden genomen, maar niet worden verbeurdverklaard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gooit wel heel wat begrippen door elkaar heen. Als er een bewijs van aankoop hebt ben je een heler, dan koop je gestolen waren, of te wel, je verkrijgt goederen, die de vorige eigenaar niet op rechtmatige heeft verkregen. Auto wordt niet verbeurd verklaard maar in beslag genomen. Echter na de inbeslagname kan de rechter overgaan tot verbeurd verklaring, de dief en / of heler dienen de gedupeerde dan schadeloos te stellen. Geen bewijs van aankoop word je gezien als de dief, auto heb je op een onrechtmatige wijze in je bezit gekregen en KAN verbeurd verklaard worden (meestal als een verzekeringsmaatschappij al een vergoeding heeft uitgekeerd), de auto is door criminele activiteiten in jou bezit gekomen.
Als het voertuig verbeurd wordt verklaard zal jij de betrokkenen schadeloos moeten stellen. Betreffende houder en eigenaar maak je er helemaal een puinhoop van, je bent houder van het kenteken en kunt eigenaar van de auto zijn, als een kenteken op jou naam staat zal jij moeten bewijzen dat de auto niet van jou is. Als jij de auto niet in eigendom zou kunnen verkrijgen door aankoop na diefstal kan er ook geen rechtszaak wegens heling tegen jou opgestart worden.

Andere antwoorden (2)

Dat ligt eraan of het aannemelijk is dat je kon weten dat de auto gestolen was.
Als jij een auto koopt voor 1500 euro terwijl de normale dagwaarde 20000 euro is had je dat kunnen weten bijv.

Toegevoegd na 5 minuten:
Vooral het laatste stukje tekst is van belang op jouw vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij een auto koopt waarvan je weet of had kunnen weten dat deze afkomstig is van diefstal mag op basis van artikel 36 wetboek van strafrecht de auto ontnomen worden.

Je dient door de aankoop van de auto een gewin hebben, heb jij de auto echter gekocht van een persoon / bedrijf dat je als betrouwbaar mag beschouwen en aantoonbaar een prijs voor de auto hebben betaald die conform de dagwaarde is dan wordt de aanschaf van de auto niet gezien als heling, zeker niet als je hem hebt gekocht van een voor jou vreemd persoon.

Ook is van belang hoe vaak de auto tussen het moment van diefstal en koop door jou reeds verhandelt is, koop je hem rechtstreeks van de dief kan de verzekeringsmaatschappij / vorige eigenaar zonder enige vergoeding de auto terug vorderen, jij dient dan de aanschafprijs op de dief te verhalen.
Is de auto al vaker verhandelt is ook de terugvordering door het persoon waarbij de auto gestolen is niet mogelijk.

Als de dief van de auto niet bekend is / wordt kan inderdaad het door de verzekeringsmaatschappij het uitgekeerde bedrag op de heler verhaald.

De goederen die ontnomen zijn worden regelmatig verkocht door de dienst domeinen te Soesterberg, de opbrengsten vloeien na aftrek van kosten in de kas van de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moraal van het verhaal, je kan dus beter doorsparen en een gloednieuwe auto kopen want bij tweedehandskoop riskeer je gewoon een strafblad!! Want je kan nooit weten of de verkoper een dief is. Een strafblad is erger dan een verbeurdverklaarde auto want je komt 30 jaar lang nooit meer ergens aan de bak.