Wat zijn je rechten wanneer een prijs in de winkel afwijkt van de prijs die de kassa aangeeft?

Laptop stond in de winkel te koop voor €539. Bij het afrekenen gaf de kassa echter €599 aan. Ik heb aangegeven dat het bijbehorende prijskaartje €539 aangaf en dat de laptop naar mijn weten ook voor die prijs moest worden verkocht.

De medewerker gaf aan dat het een aanbieding van de voorgaande week was en zij de prijskaartjes nog niet aangepast hadden, het kassa systeem was automatisch aangepast. Bij het prijskaartje en het artikel stond trouwens nergens dat het om een aanbieding ging die tot een bepaalde datum/dag geldig was.

Wat zijn op dat moment je rechten qua prijs? Moet de winkel de laptop voor de prijs verkopen waarvoor het artikel wordt aangeboden of heeft de consument in deze zaak gewoon pech?

Als er een prijskaartje van €299 bij stond, had ik zelf ook wel kunnen opmaken dat het niet klopte, dat zou een onrealistische prijs zijn voor zo'n laptop. €539 is mijn inziens echter wel realistisch voor dit artikel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
31.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de wetgeving iets anders aangeeft, kan V&D zoveel bordjes neerzetten als zij willen, maar zullen zij zich toch aan de wet moeten houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat er in de wet niks staat over prijskaartjes en kassaprijzen.
Wellicht wel over regelementen in winkels, dus volgens mij klopt dit antwoord.
Als een winkel zo'n bordje bij de kassa zet dan zijn dat de spelregels van de winkel. Als consument heb je de keuze om daar wel of niet te kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij staat in dit geval volledig in je recht. Het is hun fout dat de prijs niet aangepast is en niet jou fout.
Voorbeeldje, nou ja voorbeeldJE.
Mijn vrouw en ik gingen voor trouwringen kijken. Hele mooie gevonden. Toen we bij de juwelier binnen waren, ringen goed bekeken en besloten te nemen. Alles werd klaar gemaakt, zoals de bon, kleine attentie. Toen we wouden afrekenen, vertelde de verkoopster dat de prijs niet klopte en dat er nog zo'n €1000,- overheen kwam voor mijn ring. Normaal zijn trouwringen per set geprijsd. Hier waren ze dat vergeten, en alleen de damesring was geprijsd. Wij hebben tijdens het gesprek tot 3x gevraagd of dit de prijs was en of er nog andere kosten bovenop kwamen. Tot 3x toe zeiden ze:" nee dit is de prijs". Wij boos. Toen hebben ze de regiomanager gebeld en die zei, dat dit de fout van de winkel was en dat wij de set voor de afgesproken prijs konden krijgen.
Dit scheelde ons €1000,-
Dit was overigens bij een Siebel juwelier.
Jij staat ik mijn ogen in je recht. Suc6 ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er geen reden tot twijfel is over de prijs, moet de verkoper het product voor deze prijs aan u verkopen. Bij twijfel moet je het wel eerst vragen aan de verkoper, maar wellicht kun je vragen om de manager. Bronnen:
- http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Informatie_voor_de_aankoop/Veelgestelde_vragen/Op_de_prijssticker_staat_een_andere_prijs_dan_de_kassa_aangeeft_wat_nu
Steenuiltje
12 jaar geleden
Bij mijn weten moet een winkel de prijs hanteren zoals die in het schap op het prijskaartje staat vermeld.(Ik houd winkels er wél aan en dat gaat altijd goed!!).
Jammer dat dit dan niet is aangepast in de computer van de kassa. Is niet jouw probleem. Ik heb ooit een mooi verhaal gehoord: in een kledingwinkel stond een maatpak aangeprijsd met een mooi bordje erbij: pak te koop: "voor een appel en een ei (oftewel: goedkoop) . Komt er een man de winkel in en zegt: "Ik wil graag dat pak van u kopen" en overhandigt de verkoper een appel en een ei. Dit is een enorme rel geworden, zelfs tot een rechtzaak aan toe, maar de man kreeg het pak als hij een appel en een ei aan de verkoper zou overhandigen. Alsdus geschiedde. :)

Het beste antwoord

Heb je gelijk en moet de verkoper het product voor de lagere prijs leveren? Het antwoord is: ja!

Voor een koopovereenkomst geldt de regel dat 'de wil en de verklaring van koper en verkoper met elkaar overeen moeten stemmen' (art. 3:33 BW). Dat is hier niet het geval: bij de verkoper ontbreekt de wil om het aangeboden artikel tegen de aangegeven prijs te leveren.

Maar ondanks het ontbreken van de wil van de verkoper, kan hij toch aan de overeenkomst gebonden zijn, namelijk als er sprake is van een "gerechtvaardigd vertrouwen bij de koper" (art 3:35 BW).

Als de aanbieding ver onder de normale verkoopprijs had gelegen, had de koper (moeten) kunnen begrijpen dat er sprake was van een verkeerde prijs. Maar omdat 539 euro een "reële prijs" is, mocht de koper er op vertrouwen dat het aanbod geldig was.

Volgens de jurisprudentie heb je dus recht op het artikel tegen de aangeboden prijs. Helaas is er in de praktijk vaak een groot verschil tussen "gelijk hebben" en "gelijk krijgen". Eigenlijk zou je een rechtszaak moeten aanspannen tegen de verkoper om je gelijk te krijgen. Je zult dan met harde bewijzen moeten komen: stond, op de dag dat jij in de winkel kwam, inderdaad op het prijskaartje een bedrag van 539 euro? De winkel zal het vast ontkennen!

In jouw situatie zou ik een e-mail naar de winkel sturen waarin je wijst op je rechten, op basis van de eerdergenoemde wetsartikelen en jurisprudentie. Ook zou ik aangeven dat als de winkel niet bereid is te leveren, je de kwestie gaat voorleggen aan de Geschillencommissie (als de winkel daarbij is aangesloten) en/of aan consumentenorganisaties zoals de Consumentenbond, Radar, Kassa e.d. Wellicht gaan ze overstag wanneer er negatieve publiciteit dreigt te ontstaan. Het is immers hun fout...

Succes!
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke antwoord! +1
Pieter2011
12 jaar geleden
Jij ook bedankt voor het bedankje ;)
Ik zou ook ontzettend kwaad zijn als een winkel me zoiets zou flikken. Laat ze dan sportief zijn en zeggen: "We hebben een foutje gemaakt; stom, maar daar mag de klant de dupe niet van worden". Dat zou netjes en sportief zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geheel correct. +

Andere antwoorden (4)

In principe heb je recht op aanschaf tegen de prijs waarvoor het artikel aangeboden wordt. Uitgezonderd wanneer het om een klaarblijkelijke fout gaat (lees: een absurd lage prijs).
Dit zijn de richtlijnen die een rechter zou hanteren.
In jouw geval dus, heb je recht op de laptop voor €539
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat dit afhangt van de regels van de winkel zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee attitude, honni heeft helemaal gelijk. Jammer dat er geen bron bij is gezet maar die kun je wel vinden bij de consumentenbond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me toch sterk Pelle. Stel ik werk in plaats X bij Winkel X. Print ik daar even een leuk prijskaartje af met een leuke korting (ik ben slim, dus wel een realistische korting). Ga vervolgens naar plaats Y naar Winkel X en plaats daar bij het goede product de prijs. Laat mijn vriendin naar de kassa lopen en heisa schoppen. Zo lekker eenvoudig een paar tientjes verdient! Denk dat hier toch regels voor zijn, dat de prijs bij de kassa geldt. Je hoeft het product niet mee te nemen als je bij de kassa staat.... Correct me if i am wrong, maar dan ga ik denk ik een handeltje starten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Attitude, vergeet niet dat er in zaken zoals deze vaak cameratoezicht is... Als de winkels zelf hun regels kunnen bepalen, wordt je als consument helemaal niet meer beschermd. Dan kunnen zij dus reclame maken en een product erg goedkoop aanbieden terwijl er aan de kasse meer moet worden betaald dan staat aangegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Andere kant van het verhaal uiteraard, maar als een winkel zo'n streken uit haalt, is deze zo falliet, want dan komt er niemand meer. Ik kan niet geloven de dat prijs in de schappen bindend is. Dat er camera's hangen is natuurlijk waar, maar van de andere kant ook grote onzin, aangezien er echt niet in elke winkel op elk prijskaartje een camera staat gericht. Wat ik zeg is praktisch gezien eenvoudig uitvoerbaar, maar zal uiteraard nooit worden geaccepteerd door een winkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk wordt dit niet geaccepteerd omdat het nou eenmaal niet is toegestaan om zelf je prijskaartjes mee te nemen.
Het antwoord klopt, je hebt recht op het artikel voor de prijs die op het prijskaartje staat.
Het is ook niet voor niets dat de prijsstickertjes op artikelen moeilijk eraf gaan, dit is om te voorkomen dat mensen de stickertjes gaan verwisselen. Geloof me dat wordt geprobeert. Als winkelier heb je dan echt een probleem, bewijs het maar.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs op de link in een ander antwoord (hieronder) staat dat de verkoper mogelijk zal weigeren. Hier staat niets over of er wel of niet geaccepteerd moet worden. De reden waarom er een verkeerde prijs staat is niet van belang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk is dat wel van belang, als jij als klant het prijskaartje verwisseld pleeg je fraude, oplichting, dus een strafbaar feit.
Zou te gek zijn als je daar mee wegkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nelly3, dat is geheel niet het punt wat ik wil maken. Of het nou "vergeten" is of wat dan ook, de verkoper zal het weigeren.
Binnen het PRIVAATRECHT bestaat het VERBINTENISSENRECHT. Hieronder vallen de zaken, die u beschrijft. De verkopende partij is verplicht om een dienst/product te leveren tegen de prijs waarvoor deze wordt aangeboden. Hierop is een uitzondering. Wanneer de koper kan vermoeden, dat de verkoopprijs foutief is, kan de verkoper de verkoop (verbintenis) niet laten doorgaan.

Uw Laptop is ons voorbeeld. Deze staat in de winkel te koop voor € 539. Dit is dus een reele prijs, een prijs die u als potentiele koper aanspreekt. Bij het afrekenen geeft de kassa echter €599 aan. U geeft volledig terecht aan dat het prijsadvies voor de laptop € 539 is. En Uw conclusie is ook juist dat de laptop voor deze prijs dient te worden verkocht.

Komt U bij de kassa met een laptop waarvan het prijs advies € 53,90 is, dan had U vooraf kunnen concluderen, dat dit geen reele prijs is. Dan heeft de verkopende partij de mogelijkheid (volgens het PRIVAATRECHT) om de koop niet te laten doorgaan en de prijs te corrigeren. Hetzelfde is ook van toepassing wanneer U bij de kassa komt met Uw laptop ad € 539 en de kassa geeft slechts € 53,90 aan. Wederom hoeft de verkopende partij de verkoop niet te laten doorgaan en mag een correctie uitvoeren.

Mocht de verkopende partij de hoge prijs (€ 599) aanhouden dan kunt U de politie inschakelen. Want er is sprake van een FRAUDE vorm namelijk van OPLICHTING, een STRAFBAAR FEIT.

Wikipedia informatie over OPLICHTING. Dit een vorm van bedrog, waarbij de dader een ander ontdoet van geld of van waardevolle goederen (artikel 326 WvS). Het is een MISDRIJF en een kunst tegelijk. Het is een groot risico voor een hoop mensen, maar de vindingrijkheid waarmee oplichters vaak te werk gaan wekt bij sommigen ook bewondering. Oplichting is een strafbaar feit, terwijl het civiele recht mogelijkheden kent om rechtshandelingen die door middel van dwaling, misbruik van omstandigheden of bedrog tot stand gekomen zijn te vernietigen. In de praktijk is de vogel meestal al gevlogen als het zo ver komt, met medeneming van de buit. Soms loopt een oplichter tegen de lamp, maar in de meeste gevallen is zijn buit al verdwenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt gewoon recht op het artikel voor de prijs waarvoor je het hebt gezien, ik werk bij albert heijn en daar is ook wel eens dat een bordje verkeerd is afgedrukt, dan word het gewoon voor die prijs meegegeven.

let wel op als het een bordje is van een oude korting, op al onze bordjes staat onderaan: deze korting is geldig van ... tot ... dan kun je natuurlijk niet zoveel beginnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de prijssticker staat een andere prijs dan de kassa aangeeft, wat nu?

Welke prijs is juist?

U mag ervan uitgaan dat de prijs op de prijssticker de juiste prijs is. Behalve als het heel duidelijk is dat deze prijs niet juist is. Dit is bijvoorbeeld zo als de prijs veel hoger of lager is dan wat redelijk is. Dan hebt u eigenlijk reden om te twijfelen of die prijs wel juist is. Het kan zijn dat er een komma verkeerd staat. Of dat er een typefout in de prijs staat.

Twijfelt u of de prijs klopt? Vraag het dan aan de verkoper. Had u geen reden om te twijfelen aan de prijs op de prijssticker, en wilt u het product kopen? Dan moet de verkoper het product voor deze prijs aan u verkopen. U hebt dan namelijk een rechtsgeldige koopovereenkomst gesloten.

Wat kunt u doen als de verkoper niet meewerkt?

Vaak wil de verkoper het product niet aan u verkopen omdat de prijs op de prijssticker eigenlijk te laag is. Dan kunt u ervoor kiezen om het product niet te kopen. U kunt dan later alsnog proberen om het product voor de lage prijs te mogen kopen. Bijvoorbeeld door een brief te schrijven aan de verkoper. Wilt u het product toch kopen? Dan moet u de hogere prijs betalen. Als u betaalt, hebt u een rechtsgeldige koopovereenkomst gesloten. U kunt dan later niet meer klagen over de prijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Dan kunt u ervoor kiezen om het product niet te kopen. "
Wat dan als het product in dat latere stadium op is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb je pech gehad.