Kan iemand anders mijn BSN nummer en geboorte gegevens maar blijven misbruiken???

Een buurman heeft mijn BSN nummer via mijn post (die post kwam bij hem terecht, hij heeft meerdere post van mij achtergehouden) gekregen. Hij heeft mijn BSN nummer doorgegeven aan iemand wie al mijn geboorte en andere gegevens had. Politie/gemeente vinden dat niet de moeite waard om daar aandacht aan te besteden. Maar mijn BSN nummer wordt wel misbruikt. Daarom de vraag: kan iemand anders maar de rest van mijn leven mijn BSN misbruiken, gegevens opvragen etc.???
En ik kan er niks aan doen? Moet er maar mee leven (zo ik al eens heb gehoord??? Een nieuw BSN nummer krijg je niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3K

Antwoorden (1)

Nee, dit is niet toegestaan, dit is een vorm van identiteitsfraude, de politie zal hier zeker een onderzoek naar moeten starten, blijf hierover naar de politie communiceren, zodat ze er iets aan gaan doen. Je buurman is strafbaar, als bewezen is dat hij dit heeft gedaan.

Toegevoegd na 53 minuten:
Er bestaat een Centraal Meldpunt Identiteitsfraude, doe daar ook een melding, grote kans dat er dan wel iets ondernomen wordt.
Het Centraal Meld- en informatiepunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) is een initiatief van de Nederlandse overheid. Het CMI begeleidt u als uw identiteit is misbruikt of als uw persoonsgegevens bij de overheid niet kloppen. De gevolgen daarvan kunnen verstrekkend zijn.

Als u een melding doet bij het CMI, krijgt u een analyse van uw situatie en van de gevolgen van de fraude. U krijgt advies over welke stappen u het beste kunt ondernemen. Ook krijgt u advies over het voorkomen van identiteitsfraude. Als u er met de betrokken instanties niet zelf uitkomt, kan het CMI bij veel partijen aandringen op afhandeling.

U kunt het CMI bereiken via Informatie Rijksoverheid. Informatie Rijksoverheid is telefonisch bereikbaar op werkdagen van 8:00 tot 20:00 uur op nummer 1400 (lokaal tarief). Ook kunt u uw vraag per mail sturen via het contactformulier op Rijksoverheid.nl. Na uw eerste contact met Informatie Rijksoverheid wordt u gebeld door een medewerker van het CMI.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Ga aangifte doen.