Is het strafbaar om receptplichtige medicijnen zonder recept via internet te kopen?

En zo ja; welke wettelijke bepaling stelt dit strafbaar?

Ik heb het over medicijnen die weliswaar receptplichtig zijn, maar niet onder de opiumwet vallen. Zoals bepaalde slaapmiddelen en zwakkere pijnmedicatie. Het receptloos verstrekken (c.q. verkopen) van dergelijke medicijnen is zonder meer strafbaar op grond van de Geneesmiddelenwet. Ik kan echter nergens een wettelijke grondslag vinden voor de eventuele strafbaarheid voor het zonder recept kopen van receptplichtige medicijnen die niet onder de opiumwet vallen.

Overigens weet ik dat het zeer onverstandig en bovendien buitengewoon gevaarlijk is medicijnen via het internet te kopen, maar ik ben puur uit juridisch oogpunt nieuwsgierig naar eventuele strafbaarheid.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
12.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hier alvast een korte belangrijke toelichting: vaak krijg je niet het echte maar een nep medicijn
http://nipb2012.nl/medicijnen-kopen-zonder-recept-hoe-zit-dat/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je heb geen keuze als jou onderhoudsmedecatie ineens tijdelijk niet leverbaar is. Dat is marktwerking. Geld lijkt belangrijker te zijn dan gezondheid.

Het beste antwoord

Er is niet bepaald, dat je strafbaar bent als je via internet receptplichtige medicijnen koopt.
Maar wat de overheid en de (betrouwbare) sites over dit onderwerp wel zeggen, is dat je eigenlijk geen receptplichtige medicijnen via internet kunt kopen. Als ze via internet te koop worden aangeboden gaat het om nepmedicijnen en deze kunnen (zoals je zelf ook al zegt) gevaarlijk zijn voor je gezondheid. En het gevaar zit hem in de gevaarlijke bestanddelen, waaruit deze medicijnen zijn gemaakt, maar ook in het feit dat ze niet werken.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
-Min
Je begrijpt de tekst niet en de tekst lijkt vooral niet meer zo accuraat te zijn daarnaast. Ze zeggen niet dat het niet kan, maar: "Er bestaan geen receptmedicijnen die u zonder recept kunt krijgen."
Dat betekent dat je altijd een recept zou moeten hebben. https://www.consumentenbond.nl/medicijn/medicijnen-kopen-buiten-de-arts-om
Illegaal
We komen tientallen illegale aanbieders tegen, die niet aan de medische standaarden voldoen. Ze geven gevaarlijke gezondheidsadviezen, door bijvoorbeeld zware slaap- en kalmeringspillen aan jonge kinderen aan te bevelen. Op ons verzoek heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu de medicijnen geanalyseerd. Opvallend: bij alle medicijnen was de werkzame stof die erin hoort te zitten, daadwerkelijk aanwezig. In één soort antibioticumpillen was wel te veel werkzame stof aanwezig. Hoefde de overheid vroeger dus alleen te waarschuwen dat illegale medicijnen vaak nep zijn, tegenwoordig lijkt de zwarte markt een stuk professioneler te zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@LeonardN: Onder het kopje 'illegaal' in de bron zie ik inderdaad dat receptloos verstrekken van receptplichtige (nep)medicijnen illegaal is, maar volgens mij gaat dat alleen om de productie en verkoop. Dat dat illegaal is staat ook in de geneesmiddelenwet. Maar is de koper ook strafbaar? Mijn eerste gevoel was van wel, maar ik begin eraan te twijfelen omdat ik de strafbaarheid in geen enkele wet kan vinden. Uiteraard wel als het om opiaten gaat, dan is verkopen, kopen, bezitten enz. allemaal strafbaar. Maar veel receptplichtig medicijnen vallen niet onder de opiumwet. 'Omdat het in Nederland niet is toegestaan om zo zonder recept medicijnen in huis te halen' staat wel in de bron, maar een verwijzing naar een wet ontbreekt.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik kan ook geen wet vinden die dat als strafbaar stelt. Heb ook het idee dat het dus niet strafbaar is. Maar dat was niet waar mijn reactie zich op richt. Het is echt de verkoper die hier een probleem heeft volgens mij idd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Best een grijs gebied dus. Volgens mij is er veel onduidelijkheid over deze 'markt'. Op de ene site lees je dat medicijnen vaak nep zijn, maar ik zie inderdaad ook bronnen voorbij komen waarin staat dat medicijnen vaak wel echt zijn, zij het met andere verhoudingen of hoeveelheden van de werkzame stof. Veel tegenstrijdige informatie over dit onderwerp dus.

Andere antwoorden (1)

De vraag gaat over het verkopen en kopen van medicijnen waarvoor wel een recept verplicht is, maar niet onder de Opiumwet vallen.
Productie, handel en bezit van middelen die onder de Opiumwet vallen is strafbaar.
De kopers van middelen die alleen op recept te verkrijgen zijn, maar op enige manier zonder recept worden aangeschaft, zijn in Nederland niet strafbaar indien deze middelen niet voorkomen op de lijst van verdovende middelen.
Middelen die niet voorkomen op de lijst van verdovende middelen mag men in Nederland in het bezit hebben.
Geen grijs gebied dus, maar duidelijk: geneesmiddelen waarvoor een recept is vereist mogen alléén op recept van een deskundige verstrekt (verkocht) worden, dit houdt dus strikgenomen in dat de verkoper strafbaar is maar niet de koper (zolang deze de medicijnen niet doorverkoopt.)
Het aanschaffen en in bezit hebben van receptplichtige medicijnen is niet strafbaar. Strafbaar ben je namelijk als je iets had kúnnen weten. Of de onlineverkoper alle vereiste handelsvergunningen per medicijn heeft, kan de koper namelijk niet weten en ook niet controleren. Vandaar dat bv. het in bezit hebben van een fiets waarvan men weet, of minstens had kunnen weten, dat deze via diefstal afkomstig is, wel strafbaar is.
https://www.slijpenlegal.nl/farmaceutisch-recht-geneesmiddelenwetgeving
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+duidelijk
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik vind het zeker een grijs gebied in de zin van weinig eenduidige kennis over de markt en vooral omdat er blijkbaar geen regulering is voor wat betreft de kopers. Kopers houden immers deze markt in stand, waardoor je strafbaarheid wel zou verwachten. Dat er geen wetgeving is die receptloos kopen van receptplichtige medicijnen verbiedt is inmiddels vrij duidelijk, maar best grijs dat dit het geval is. Bijvoorbeeld ook de Consumentenbond gaat er kennelijk onterecht van uit dat het niet legaal is: "Omdat het in Nederland niet is toegestaan om zo zonder recept medicijnen in huis te halen, hebben we de Inspectie Gezondheidszorg en het Openbaar Ministerie vooraf geïnformeerd.".
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Om dezelfde reden is bijvoorbeeld heling strafbaar. Het bezitten van een fiets is niet strafbaar, maar door het kopen van een gestolen fiets hou je het criminele circuit in stand doordat de dief voordeel geniet van de diefstal.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Heel duidelijk nu!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als je receptplichtige medicijnen zonder recept op koopt, die je vaak moet afrekenen met Bitcoins of door contant geld te verzenden per post, dan kun je redelijkerwijs weten dat de medicijnen illegaal verkocht worden. Een gemiddelde persoon weet dat receptplichtige medicijnen alleen op voorschrift van een arts door en officiële apotheek mogen worden verstrekt. Dus ik vind wel degelijk dat kopers van illegale medicijnen een illegale markt in stand houden en dat het dus verboden zou moeten zijn. Bij de aankoop van een fiets (of een ander goed) wordt van de koper ook enig actief onderzoek verwacht om zoveel mogelijk uit te sluiten dat het niet om diefstal gaat. Bijvoorbeeld door te controleren of de prijs die ervoor betaald moet worden marktconform is. Ik zou niet weten waarom dergelijk onderzoek niet wordt verwacht bij de aankoop van medicijnen. Dat terzijde ben ik het met beide antwoorden eens dat de koper niet specifiek strafbaar is gesteld. Op dit moment niet in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Brambam, quote … Omdat het in Nederland niet is toegestaan om zo zonder recept medicijnen in huis te halen …. unquote is een loze onware kreet die eenmaal op Internet geplaatst, door een ieder die het uitkomt wordt overgenomen.
Zo’n aankondiging van de Consumentenbond over onderzoeken en informeren van de Inspectie en het OM is een papieren tijger.
De verkoop van geneesmiddelen door onbevoegden is al minstens 100jaar bekend. Dat wettelijke bepalingen toen al weinig of niet werden nageleefd was een zorg voor de Gezondheidscommissie.
In het belang van de volksgezondheid zag de Commissie zich verplicht dit onder de aandacht te brengen van de toenmalige minister van Arbeid Piet Aalberse in het eerste kabinet-Ruijs de Beerenbrouck
https://www.ntvg.nl/system/files/publications/1922221000002a.pdf
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Uit onderzoeken blijkt dat verreweg de meeste mensen die buiten een arts om receptplichtige medicijnen bestellen via internet, daar een duidelijk motief voor hebben en dus wel degelijk weten dat ze de voorschriftplicht ontwijken. Het gaat bijvoorbeeld om pijnstillers die mensen recreatief gebruiken en waarvoor de huisarts dus geen recept wil uitschrijven. Ik denk niet dat een groot deel van de kopers totaal niet weet dat bijvoorbeeld Tramadol een receptplichtig middel is. Je bestelt zo een middel niet zomaar zonder overleg met je huisarts of zonder het middel te Googelen. Je komt ook niet zomaar op dergelijke websites met illegale medicijnen terecht. Die kopers zouden dus over het algemeen zeker wel beter moeten weten en moeten weten dat de illegale verkopers kunnen blijven bestaan en mensen kunnen duperen dankzij hen. (Koenraadt, R. & de Haan, M. (2016). De aankoop van geneesmiddelen via internet.)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het illegaal verstrekken van geneesmiddelen via Internet (en niet alleen via Internet) is een verborgen wereld waar de Inspectie van de Volksgezondheid en het OM nauwelijks weet van hebben en ook niet kunnen hebben. Dat weten zijzelf al zolang als de online-verkoop bestaat. Over een aantal jaren zal alles met betrekking tot medicijnenaankoop via het internet verlopen. Door de aankoop en het in bezit hebben van receptplichtige medicijnen strafbaar te stellen, en niet de verkoop onmogelijk te maken, zal het probleem niet worden opgelost. Er zal er een nieuw wereldwijd illegaal netwerk van de kopers ontstaan. Bewust van de gevaren zijn de huidige online-kopers van medicijnen echt wel. Maar hoe kun je een koper nog bewuster maken dan bewust?
Niet het hele leven van de burger kun je in wetten gieten.
https://www.iqhealthcare.nl/media/124411/def_rapport-illegale-handel-geneesmiddelen-iq-healthcare.pdf
https://bureaubeke.nl/wp-content/uploads/2018/09/Een-bittere-pil_PenW_nr104.pdf
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Klopt helemaal dat het een loze kreet is in die zin dat het wettelijk gezien onjuist is. Maar het geeft wel aan dat het geen vreemde eerste gedachte is dat het kopen strafbaar zou zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik blijf er toch bij dat kopers van illegale middelen, welke illegale middelen dat ook zijn, die illegale markt in stand houden. Er gaat gigantisch veel (zwart) geld om in de illegale medicijnenmarkt, blijkt wel uit alle onderzoeken, en dat kan allemaal niet bestaan zonder de kopers. En dat de kopers het allemaal niet weten en te goeder trouw zijn, dat vind ik ongeloofwaardig. In ieder geval een groot deel koopt online om een verslaving te bevredigen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Brambram, de vraag of de koper strafbaar is, is beantwoord met: neen.
Of jij vindt dat het zou moeten is een mening. Naar aanleiding van een mening worden geen wetten gecomponeerd, daar is meer voor nodig.
Mijn advies is, voor wat het waard is: verdiep je in de regelgeving en richtlijnen zoals deze er nu zijn, waar loop je tegen aan, welke wetten moeten mee gewijzigd worden of ingetrokken. Hoe lang gaat dit alles bij elkaar duren, in hoeverre denk je dat in die tijd de structuur van het koopgedrag van de burgers verandert. Dat alles moet je meenemen in je besluiten om een wet in te dienen.
Denk je dat het argument: er gaat gigantisch veel (zwart) geld om in de illegale medicijnenmarkt en dat kan allemaal niet bestaan zonder de kopers, indruk zal maken?
Hele volksstammen hebben geen bezwaar tegen zwart geld. Dus dat argument gaat het niet worden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ben je nog steeds overtuigd dat er een wet moet komen zoals jij deze in gedachte hebt, voer dan actie.Trek een geel hesje aan (geen grapje) zorg voor veel medestanders, ga demonstreren bij het Vredespaleis, op het Binnenhof, bij (kinder)ziekenhuizen, inrichtingen voor patiënten die zijn opgenomen wegens zelfmedicatie die verkeerd heeft uitgepakt. Als je vindt dat er door gebrek aan adequate wetgeving iets stuitends in stand gehouden wordt en een Wet de oplossing wordt, in plaats dat daardoor het middel erger dan de kwaal wordt, zet je dan vol in.Trek en masse in jullie gele hesjes (neen echt geen grapje) met de petitie naar de Tweede Kamer om deze aan te bieden. Neem gelijk het instandhouden van de wapenwedloop en de wapenhandel mee. Die laatste wapenwet zorgt er alleen maar voor dat steeds meer wapens in de illegaliteit verhandeld worden en er in die wereld ongelooflijk veel zwart geld rondgepompt wordt tot het wit is.
Ik wens je alle succes, echt waar
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik voel mij niet tot actievoeren geroepen, ondanks mijn mening dat kopen van illegaal verstrekte medicijnen strafbaar zou moeten zijn. Dan zou ik voor een heleboel actie moeten voeren, daar zou ik een fulltime baan aan hebben. Ik begrijp uiteraard dat het hier verkondigen van mijn mening niet tot verandering zal leiden, maar met gewoon discussiëren en standpunten uitwisselen is natuurlijk ook niets mis. Het maakt mij dus ook niet uit wat op wie wel of geen indruk maakt. Feit blijft dat een illegale markt over het algemeen als onwenselijk wordt gezien en dat dit in ieder geval kan worden beperkt door ook het kopen te verbieden. Uiteraard verdwijnt de illegale markt op deze manier niet geheel, maar door kopen van illegaal aangeboden geneesmiddelen ter verbieden zal in ieder geval een deel van de vraag afnemen en de markt kleiner worden. Daarnaast is verkopen van een bepaald product wel verbieden maar kopen niet in in ieder geval een inconsequent.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Beide antwoorden geven inderdaad goed antwoord op de vraag zoals we al hebben kunnen concluderen. Een verbod is er niet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Brambram,
Je plaatst in een reactie hierboven (Koenraadt, R. & de Haan, M. (2016). De aankoop van geneesmiddelen via internet.)
Als je naar het rapport van criminologe Dr, Rosa Koenraadt en Marit de Haan verwijst, of suggereert, dien je de volgende referentie te vermelden:
Koenraadt, R. & de Haan, M. (2016). De aankoop van geneesmiddelen via internet. Een onderzoek naar het koopgedrag, de motieven, risicoperceptie en informatiebehoefte van online kopers van geneesmiddelen. Utrecht: Willem Pompe Instituut.
Met de bijbehorende website van de publicatie.
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2016/04/05/de-aankoop-van-geneesmiddelen-via-internet/de-aankoop-van-geneesmiddelen-via-internet.pdf.
Door die vermelding onder jouw reactie te plaatsen,suggereer je dat deze tekst afkomstig is uit dit rapport.
De negatieve, suggestieve tekst van jouw reactie komt echter in het hele rapport van Rosa niet voor.
Deze vorm van teksten plaatsen is wel strafbaar.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik vind dit het enige goede antwoord.
Eigenlijk begrijp ik niet waarom je deze vraag stelde Brambram.
Je krijgt van JoanDArc een zeer duidelijk antwoord. Vervolgens zeer duidelijke reacties. Dit leidt bij jou tot nog meer discussiëren.
Dat het antwoord niet past binnen jouw denkwijze is duidelijk.
Je kunt geen antwoord afdwingen dat je graag zou horen. Daar lijkt het nu wel op.
Vervolgens maak je een antwoord 'beste antwoord', terwijl hier niet kloppende informatie wordt gegeven.