Hoe maak ik een grafiek met ongelijke klassen in excel?

Ik moet een extra opdracht maken dat samenhangt met 2 vakken. ICT en Wiskunde.

Nu is de opdracht om een grafiek te maken met ongelijke klassen.
blijkbaar moet ik dit in excel maken, maar ik kan nergen vinden hoe dat moet.
(en ik wil het niet tekenen)

Zie de 2 bronnen voor vergelijkbare eindresultaten die ik wil behalen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wiskunde
2.6K
kierkegaard47
6 jaar geleden
Helpt dit ? (als engels geen probleem is) https://peltiertech.com/variable-width-column-charts/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het heeft me wel een beetje geholpen maar ik kan niks vinden over dat "Format Axis". Als ik (rechtermuis)klik, dan zie ik geen Format Axis of ook maar iets wat daar op lijkt in de lijst staan.

Antwoorden (1)

Als er klassen zijn gedefinieerd, dan moet er een formule zijn waarmee je de klasse van een bepaalde waarde kunt bepalen. Voor gelijke klassen is dat een eenvoudige vermenigvuldiging. Voor ongelijke klassen is dat een ingewikkeldere formule. Maar ook die formule kun je in excel maken. Desnoods met een geneste ALS. In het voorbeeld van de glazen:
=ALS(g<=6;"1-6";ALS(g<=24;"7-24";ALS(g<=42;"25-42";ALS(g<=48;"43-48"))))
WimNobel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Okey, maar ik moet een grafiek maken in excel. Niet de formule bijvoegen.
WimNobel
6 jaar geleden
Als je een grafiek maakt dan moet je toch altijd eerst een tabel met X- en Y-waarden maken? Dat is niet anders dan bij gelijke klassen.