wat moet je doen als x een negatieve waarde heeft en je moet ln(x) oplossen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
8.8K

Het beste antwoord

Het volgt eigenlijk uit het principe dat je elk complex getal kunt schrijven als een e-macht via de formule van Euler. Van een e-macht e^x is het ln x dus zo kan je het natuurlijk logaritme nemen van alle complexe getallen.

Ik borduur even voort op het antwoord van de persoon voor mij, om het misschien wat te verhelderen.

Laat een complex getal z = a + bi. We kunnen z dan schrijven als re^(i * theta) waarbij r de lengte is van het complex getal (r^2 = a^2 + b^2) en theta de hoek die het maakt met de oorsprong in het complexe vlak. Hiervoor kan je de arctangens gebruiken.

Nu willen we ln(z) berekenen (een negatief getal uit R- is in C dus dit is geen probleem).

ln(z) = ln(r * e^(i * theta)) = ln(e^(ln(r)) + e^(i * theta)) = ln(e^(ln(r) + i * theta)) = ln(r) + i * theta .

Dit kan voor elke z in C. Omdat je een negatief getal hebt, is de hoek die het maakt met O natuurlijk 180 graden (of pi). Je krijgt dan:

ln(|x|) + pi * i = ln(x)

(merk op dat als x positief was je zou krijgen:
theta = 0 dus:
ln(z) = ln(|x|)
wat ons vertrouwd is :) )

Toegevoegd na 5 minuten:
///
wat betreft coupure: ik zou 0 < theta < 2pi nemen maar het schijnt gebruikelijk te zijn -pi < theta < pi te nemen. Ik kan het me voorstellen, maar toch. Laat dit dus duidelijk blijken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima aanvulling op mijn antwoord +

Andere antwoorden (3)

Dat bestaat niet; je kunt alleen de log van positieve getallen nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan toch wel, maar dan met complexe getallen ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, iHave ;)
Ten eerste zijn er 2 soorten logaritmes. De ln(x) en log.
Bij beiden kun je geen negatieve x invullen.

Als je meer wilt weten over logaritme, kijk dan eens naar de site.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat betekent dat het de logaritme is van een complex getal. Hoe je dat kunt oplossen wordt aangegeven in de bijgevoegde links. Ik geeft eerlijk toe dat mijn wiskunde nu te stoffig is om je zelf direct hier aanwijzingen voor te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het volgt eigenlijk uit het principe dat je elk complex getal kunt schrijven als een e-macht via de formule van Euler. Van een e-macht e^x is het ln x dus zo kan je het natuurlijk logaritme nemen van alle complexe getallen.